Förbundsmästerskap 2015

SPF:s förbundsmästerskap i boule 2015

SPF Seniorerna Baltzar i Motala arrangerade förbundsmästerskapet i boule för andra gången och lyckades nu överträffa 2011 års mästerskap. Sammanlagt kom närmare 160 lag till start från 52 föreningar i 21 olika distrikt sista helgen i augusti. Klart populärast var det bevisligen att spela i mixade lag med dubbelt så många startande som i dam- respektive herrklasserna.
Vi Åmåliter deltog med 3 damlag och 2 herrlag och anlände per buss till tävlings-arenan redan på fredagseftermiddagen för en"inspektion" av tävlingsbanorna samt en stunds träningsspel. Därefter for till vårt hotell och efter incheckning och lite "egen tid" intog vi en gemensam middag på en restaurang nere vid hamnen. Sedan blev det vila inför morgondagens tidiga tävlingsstart.
Lördagen inleddes med tidig väckning, då frukosten serverades redan kl. 06.30. Bussen tog oss sedan till tävlingsplatsen i god tid till registreringen. Först ut på banorna, kl. 09.00, var de 78 mixlagen och kl.10.00 var det damernas och herrarnas tur, 42 resp. 34 lag. Sedan följde ytterligare 3 omgångar vardera innan dagen var till ända kl. 17.00. Kvällen avslutades med ännu ett besök på en av restaurangerna nere vid hamnen.
Söndagen inleddes kl. 08.30 med de avslutande 2 omgångarna. För att gå till slutspel krävdes att vara bland de 8 första i resp. grupp och detta lyckades ett av våra damlag med. Det var Gun Johansson, Iris Granlund och Signe Frisk, som vann alla sina 6 matcher och därmed belade första platsen.
I eftermiddagens slutspel fick laget i sin kvartsfinal möta det lag de vann över i sista matchen i gruppspelet och detta lag, Blåelden från Slite, fick där sin revansch.
Därmed var årets förbundsmästerskap avslutat för Åmåliternas del. Slutplaceringen för damerna blev en 5:e plats och herrlaget Lars Gråberg, Sven-Göran Byh, Kjell Johanson blev bästa herrlag på 22:a plats.
Hemresan gick bra och alla var nöjda med arrangemang och väder.

Bild: De tre silvermedaljörerna Gun Johansson, Iris Granlund och Signe Frisk