Dam- och herrgympa

Plats: Södra skolan
Ledare: Arto Gaidarzjiskij, 070-560 56 93

Gymnastikens bakgrund och historia

Gymnastiken började i liten skala år 1990, ledare var Gun Odven. De höll till i en liten lokal på Kyrkogatan (som i dag används som blomsterhandel). Denna lokal lämnades år 1995. Gymnastiken fortsatte sedan i en källare på Malmgatan. Gun Årehult och Naimi Larsson började i gymnastiken år 1995

Från år 2000 var Gun och Naimi ledare.

Aktiviteten fortsatte sedan på Ågården. Lokalen var egentligen inte lämpad för gymnastik och nu hade många fler börjat gymnastisera. Alla bord och stolar fick skjutas samman för att alla skulle få plats. Även hallen fick användas. Vi hade ett musikband som Gun hade ordnat från "korpen", musiken på detta band är mycket medryckande och passar till de olika rörelserna, med detta band följde också instruktioner om hur rörelserna skulle utföras. Programmet tar ungefär en timme med en kort paus emellan, då vi får tillfälle att prata om allehanda ting.

Den sociala sammankomsten är också viktig,

När SPF inte längre fick vara kvar på Ågården, blev vi lite oroliga, hur skulle det gå för vår gymnastik skulle vi kunna vara i den nya lokalen, föreningen har ju så många olika aktiviteter och alla vill ha tid och plats. Men det ordnade sig, vi fick plats. Även här måste vi ställa undan bord och stolar inför varje pass, men alla hjälps åt så det går bra. Vi hade fortfarande kassettbandet med musik men ibland trasslade det ihop sig och mycket tid gick åt för att få ordning på bandet. Bandspelaren som vi använde var inte heller av senaste modell.

Vi fick en ny CD- spelare som föreningen bekostade, detta innebar att vi inte kunde använda det gamla kassettbandet. Så en lärare på gymnasiet hjälpte oss att föra över kassettbandet till en CD-skiva.

Vi är i dag 24 anmälda på vår gymnastiklista alla kommer ju inte varje gång men omkring 11-18 brukar vi vara.

Gun Årehult och Naimi Larsson ledde gymnastiken i 11 år och ville lämna över ledarskapet, så i dag leder Siv Strömvall och jag det hela. Vi träffas varje onsdag kl 10.00 och håller på i en timme sedan sitter vi ner och kopplar av en stund innan hemfärd.

Jag tror att alla med mig ser framemot dessa onsdagar och tycker att det är roligt och nyttigt med denna gymnastik, och att bara träffas en gång i veckan är också socialt viktigt.

Siv Persson