Resa till Oscarsborg, Dröbak 6/9 2023

I veckan som gick var vi inbjudna av Hemvärnsföreningen att delta i ett studiebesök på Oscarsborgs fort i Dröbak, Norge. Det var här som man lyckades skjuta tyskarnas kryssare Blücher i sank när invasionen inleddes den 9 april 1940. Den erfarne översten Birger Eriksen och hans mannar lyckades i och med detta att försena tyskarnas invasion så mycket att kungen med familj, stortinget och regeringen hann fly och sätta sig i säkerhet tillsammans med Norge guldreserv. Det föll 500 bomber över Oscarsborg under det första dygnet men inte en enda person skadades eller dödades och också fortet förblev intakt. Det var ett mycket intressant besök och vi hade en utmärkt guide som levandegjorde historien. Man kunde nästan känna skälvningarna i marken och dånet av bomberna som föll!

Efter guidningen åt vi en god lunch inne i Dröbak innan vi vände åter till Sverige.

Text och foto: Lisette Lindenström

Blücher.jpg