Årsmöte 14 februari

SPF Seniorerna Sydölands årsmöte i Hulterstad hembygdsgård, 2024-02-14.

• ·         Karl-Johan Sigfridsson hälsade alla välkomna och noterade att den inföll på Alla Hjärtans Dag.
  • ·         Föreningens ordförande Gunilla Karlsson tackade för välkomsthälsningen, och inledde kvällens möte med parentation över följande medlemmar som lämnat oss under 2023: Norma Jansson, Ann-Charlotte Hagström, Folke Mellborg och Lars Svensson. Anders Lundkvist tände ett ljus och läste en stämningsfull dikt, varpå följde en tyst minut.

• ·         Gunilla öppnade därefter årsmötet, och på valberedningens förslag till ordförande för mötet valdes Hans Åstrand. Han tackade de församlade för förtroendet, och bad om förslag till sekreterare för mötet. Den redan sittande Anders Lundkvist valdes.
    Hans bad också om förslag till justeringsmän tillika rösträknare att justera årsmötesprotokollet, och efter förslag valdes Johnny Karlsson och Ulla Henriksson.
    Frågan om det förelåg hinder för fotografering under kvällen möttes inte av invändningar.

• ·         Kallelsen, som annonserats i lokaltidningar, epost och på hemsidan, godkändes av de församlade.

•           Dagordningen fastställdes av mötet, med tillägget att Gunilla hade ett par saker att berätta om under övriga frågor.

• ·         Verksamhetsberättelsen för året föredrogs av Anders Lundkvist, och den är dessutom mailad till medlemmarna samt publicerad på hemsidan.

•          Kassör Inger Anderzén föredrog ekonomin för det gångna året, de viktigaste posterna på inkomstsidan (medlemsavgifter, medlemsmöten och sponsring), och på utgiftssidan (medlemsmöten och annonsering). Det meddelade resultatet stannade på 10.175:- i vinst. Karl-Johan Sigvardsson kände rent spontant att ekonomin låg på en sund och balanserad nivå.
  • ·         Revisionsberättelsen upplästes av Willy Fredriksson, varefter räkenskaperna godkändes.
  • ·         Beslut om resultat- och balansräkning fastställdes.
    Revisorerna förordade att styrelsen ges ansvarsfrihet för det gångna verksamhetsåret, vilket skedde.
  • ·         Årsavgiften fastställdes till oförändrade 235:- för 2025.
  • ·         Fastställande av styrelsearvode, kronor noll.
  • ·         Fastställande av milersättning, i enlighet med Skatteverkets rekommendationer.
  • ·         Verksamhetsplan för det innevarande året upplästes och fastställdes.
  • ·         Beslut om antalet styrelseledamöter, oförändrat 7 stycken.
  • ·         Val av styrelseledamöter:
    Valberedningen föreslog som kvarstående ett år av Gunilla Karlsson, Anders Lundkvist och Annika Olsson, omval på två år av Rosita Nilsson, Ulla Henriksson och Inger Anderzén, samt nyval på två år av Mats Ohlson, så skedde. Till Ordförande för ett år föreslogs Gunilla Karlsson.
  • ·         Beslutades att antal ledamöter i valberedningen skall vara 3.
  • ·         Till valberedningen omvaldes Ove Karlsson och Karl-Johan Sigvardsson, och nyvaldes Ingvald Petersson. Till sammankallande valdes Ove Karlsson.
  • ·         Vid val av revisorer och revisorssuppleanter omvaldes samtliga, Ingemar Johansson och Willy Fredriksson som ordinarie, och Karl Westerberg och Hans Thorell som suppleanter.
  • ·         Rese- och studieansvarig, valdes styrelsen.
  • ·         Studieansvariga, styrelsen.
  • ·         Trafikombud jämte suppleant utses av styrelsen.
  • ·         Friskvårdsansvarig, valdes Margareta Eriksson.
  • ·         Pensionärs- och Tillgänglighetsrådet, valdes Gerd Åstrand, ledamot och Annika Olsson, ersättare.
  • ·         Webbansvarig, valdes Bitte Janninger, omval.
  •           Bouleansvariga, valdes Ingegärd Karlsson.
  •            Bridgeansvariga, omvaldes Hans och Barbro Thorell.

•            Stavgång, för Mörbylånga omvaldes Solveig Ek och Christina Gustafsson och för Ottenby/Grönhögen omvaldes Eva Dillner.
  • ·         Övriga frågor:

o Gunilla berättade att det finns idéer om att Tomasbuss ska göra regelbundna besök på våra månadsmöten och presentera förslag på aktiviteter, förslagsvis en gång per termin. Hon berättade också om planerna på att samarbeta med PRO kring en mindre lokal vi kan få möjlighet att nyttja gratis i Mörbylånga Folkets Hus. Skulle vi vilja använda hela huset vid tillfälle, får vi hyra det för 25:-/timme. Motprestationen skulle bestå i lite enklare uppsnyggning av lokalen vid behov. De församlade medlemmarna, som tyckte idén är bra, ombads fundera på vilka aktiviteter som kan vara lämpliga att förlägga dit. Styrelsen gavs i uppdrag att fortsätta överläggningarna.

o Redan 11/3 får vi anledning att hyra lokalen ett par timmar, för då kommer Tomasbuss och berättar om förslag på resor och utflykter.

o Bengt Andersson påminde om det kommande EU-valet i juni, och ombad medlemmarna att fundera på om de kan tänkas ställa upp som funktionärer vid förtidsröstningen.

o Karl-Johan tyckte vi ska försöka återuppta grillningarna i Björklunden.

o Bitte Janninger meddelade att hon lägger mycket energi på att ta bort bilder på diverse ytterst lättklädda damer som dyker upp på hemsidan. Hon blockerar och spärrar, och om inte det hjälper tänker hon försöka med lite kraftfullare metoder, där Förbundet troligen blir inblandat.

o Lisa Lundqvist, som är ordförande i Jazzakademi Södra Öland, berättade att de fått bidrag från Postkodlotteriet, och efterlyste egenhändiga dikter från medlemmarna. Tanken är att dikterna ska tonsättas, och så småningom resultera i en ”Sångbok från Södra Öland, dikter från 2024”.

o Ingvald Petersson påminde medlemmarna om att det blir både vårt eget mästerskap och Distriktsmästerskap i golf på Linksgolf Grönhögen i sommar, den första i juni, och DM i augusti.

·         Mötet avslutades med att Gunilla kallade fram Britt-Marie Andersson för att ta emot en Trisslott som tack för värvandet av ny medlem. Hans Åstrand fick också en Trisslott, som tack för sitt arbete som ordförande för kvällen.
Gunilla delade ut blombuketter till styrelsens medlemmar som tack för deras arbete under det gångna verksamhetsåret, inte minst till avgående Ingvald Petersson som också fick något presentförpackat drickbart med sig hem. Även webbansvariga Bitte Janninger avtackades med blommor för sitt ovärderliga arbete med hemsidan och allmän behjälplighet.

Musiker för kvällen var trubaduren och fågelmålaren Peter Nilsson, som spelade en blandning av irländska låtar och kända pop- och rocklåtar vi minns.

Kvällens måltid bestod av kyckling, potatisgratäng och en sagolikt god sås, därefter kaffe med kaka.

Vid protokollet                                                                                      Justeras

Anders Lundkvist                                                                                 Johnny Karlsson

Ulla Henriksson