Hemlig resa

SPF Sydöland på Hemlig resa
Ungefär femtio medlemmar ur SPF Sydöland deltog nyligen i en hemlig resa med Tomasbuss, som på lämpliga platser från Grönhögen till Mörbylånga hämtade upp deltagarna. Guide och ciceron för dagen var Elisabeth Angelin, som på ett trevligt och humoristiskt sätt lotsade deltagarna mellan de olika resmålen.  Alla var spända och förväntningsfulla över vilka platser som skulle besökas, hela idén är ju att ingen på förhand ska ha en aning, vilket verkade ha lyckats den här gången.

Första anhalten på resan blev den mycket vackra och välskötta Ängsbackens Handelsträdgård i Förlösa. Där fanns det mesta av vad en trädgårdsälskare kan önska, allt presenterat på ett mycket vackert och inspirerande sätt. Där serverades också en bussfika, bestående av kaffe och smörgås.

Ängsbacken 2.jpg     ängsbacken 1.jpgÄngsbacken 3.jpg

Nästa stopp på resan blev Liljeholmens Stearinfabrik i Oskarshamn, med gott om tid att botanisera bland ljus och annat, och göra sina inköp. Lunchbuffé intogs därefter på Restaurang Tuppen, även den belägen i Oskarshamn.

Med alla resenärer mätta och belåtna gick resan slutligen till Hultsfreds slätt, och det gamla proviantförrådet, som i folkmun benämns Fläskförrådet. Anläggningen, som numera drivs av Hultsfreds Hembygdsförening, uppvisade intressanta samlingar av föremål, inte minst med militär bakgrund, allt presenterat på ett föredömligt sätt av Hembygdsföreningens ordförande Thorbjörn Svahn och Katarina Genberg.

Katarina Genberg och Thorbjörn Svahn

Nöjda efter en hel dag på vift, återvände bussen hem, med sina glada och litet trötta passagerare.