Data våren 2024

Även i vår samarbetar vi med Seniorhälsan för nybörjarundervisning.

IT i vardagen

Seniorhälsan i Hägersten-Älvsjö erbjuder personlig undervisning en timme per gång.

Exempel på hjälp: Sätta igång en modern mobiltelefon, skaffa bank-ID, installera appar för att hantera sina bankärenden, ha kontakt med myndigheter m.m.

Du kan ta kontakt med Ivan Öhlin, tel. 08-508 235 20. Ivans hjälp är gratis.

********************************************************************************

Samarbeten

Föreningen samarbetar sedan tidigare med flera olika partners för att ändå kunna erbjuda våra medlemmar utbildning och träning i hantering av datorer, surfplattor och smartphones.

*******************************************************

Studieförbundet Vuxenskolan (SV)

SV erbjuder kurser i Data och IT:
För mer information kan du också ringa på tel. 08-679 03 70 eller gå in på
Vuxenskolans hemsida www.sv.se/stockholm

************************************
SeniorNet

IT-förening för alla som vill lära sig använda datorn och inte minst Internet.
För kontakt med SeniorNet Sweden klicka här.

*****************************************************
SeniorNet Sweden lanserar studieportalen seniornetstudera.se den 19 september 2022.

Här samlas tips, kurser och videoklipp för dig som vill orien­tera dig i den digitala tillvaron. Innehållet är sökbart och sorterat i olika svårighetsgrader.

Klicka här för att komma till seniornetstudera.se

******************************************************
SeniorNet Södermalm (www.snso.se) har datorträning på Tanto Seniorlokus, Rosenlundsgatan 44A.

Internetcaféet Kanelbullen är till för dig som är 55+ och som vill börja använda internet och för dig som vill lära dig mer. För en billig penning lånar du en dator och får hjälp av stödpersoner (blir du medlem är det  gratis). Du kan också ta med dig din egen bärbara dator eller mobil/platta.
I höst gäller drop-in måndag, onsdag och torsdag kl 13.00-16.00 (tel. 08 - 694 82 33).
Kanelbullen ligger på gatuplanet på Tanto Seniorlokus, Rosenlundsgatan 44 A.

De erbjuder också nybörjar-och fortsättningskurser samt kurser i bildbehandling, även kurser i hur man använder sin IPad och smart-phone, släktforskning m.m.

För att delta i kurserna krävs medlemskap i SeniorNet.

*****************************************************************

Betalningshjälpen

Betalningshjälpen är ett initiativ, skapat av Mastercard i samarbete med SPF Seniorerna och några av Sveriges största banker så att fler ska kunna delta i den digitala ekonomin.

Där du kan få hjälp genom bra instruktioner med att komma igång med:
* Guide till BankID
* Använda Swish
* Vardagsekonomi
* Handla på nätet
* Bank & kreditkort

Klicka här för att komma till Betalningshjälpens hemsida.