Januari 2015

Månadsträff tisdag 27 januari 2015 kl. 13.00 Örnsköldsviks församlingshem.

• Kaffe med dopp.Foto KBL

Program:

• Föreläsning om Alzheimers - Anna Berggren , ordförande för Alzheimerföreningen i Örnsköldsvik
  • Kören Vänskap
  • Reseförslag från Hans Nordin
  • Fika
  • Lotteri

Medarrangör Studieförbundet Vuxenskolan.

Välkomna!

Referat 2015-01-27.
Årets första månadsträff vid Örnsköldsviks församlingshem tisdag 27/1 samlade ett hundratal deltagare, som hälsades varmt välkomna av vice ordföranden John-Ivar Lundberg.

Kören Vänskap under ledning av Jeanette Hörnström inledde med ett antal härliga melodier där de som ville kunde sjunga med. Kören medverkade också senare under träffen med populära allsånger.

Anna Berggren , ordförande för Alzheimerföreningen i Örnsköldsvik, höll en engagerad information om Alzheimers sjukdom som står för ca 70 % av de ca 160 000 demenssjuka i vårt land. Viss ärftlighet kan finnas och allt flera yngre drabbas. För närvarande finns inga botemedel men forskning bedrivs i strävan att söka stoppa denna svåra sjukdom.Anna framhöll att tidig undersökning och kontroll om begynnande symptom kan finnas, är gratis.
Anna uppehöll sig vid de demensdrabbade i allmänhet och deras anhörigas tillvaro. I vår kommun sköts 17 % av de sjuka av anhöriga. Framhölls att det måste skapas flera fasta bostäder för dementa. Att skapa resurser så att hemtjänsten medverkar till att ge de boende lugn och ro, att bli sedda. Berördes betydelsen av rätt sammansatta måltider på bestämda tider, samt motion.

Resesamordnaren Hans Nordin informerade om, och efterlyste intresse för ett antal researrangemang.

En presentation gjordes av Åsa Backlund och Jerry Erixon om tillkomsten av en nyskriven bok om tidningen ÖA:s ägare, tidningens utveckling och historia.

Kaffe med dopp samt avslutningsvis lotteri med många vinster . John-Ivar tackade för visat intresse och hälsade välkommen till årsmötet 24 februari kl 13.00 i samma lokal.

S-E Sjöström