Oktober 2015

Månadsträff tisdag 13 oktober kl. 13.00 Örnsköldsviks församlingshem.

​Ur programmet:

• Nya forskningsframsteg på prostatacancerområdet, Anders Hörnblad från Träpatronerna informerar.
  • Dikter på mål och lite annat trevligt av och med Sune Hörnström.
  • Rapporter
  • Lotterier (ta gärna med en vinst)
  • Servering

​Varmt välkommen!​

SPF Seniorerna Nolaskogs månadsträff 13 oktober:
Över ett hundratal medlemmar samlades en vacker tisdag den 13 okt i Församlingshemmet till månadsträff. Anders Hörnblad, kontaktperson
i Örnsköldsvik för Prostatacancerföreningen Träpatronerna Västernorrlands län, inledde med en information om prostatacancer. Det anses att mer än hälften av alla svenska män i 70-årsåldern bär på denna cancerform, ofta utan att känna av den. Sjukdomen utvecklas i allmänhet mycket långsamt. Anders framhöll vikten av att man själv kräver att lämna ett sk PSA-prov, ett enkelt blodprov som tas vid vårdcentralen. Ett införande av allmän screening bedöms kunna öka möjligheten till upptäckt av 50 % av förekommande fall. Nya forskningsframsteg görs. Det är styrkt att goda kostsvanor och regelbunden motion förebygger utvecklingen av prostata- cancer. Anders nämnde t ex grovt bröd, fisk, tomater, grönt thé.
Sune Hörnström – estradör - fick mycket livliga applåder för framförandet av hans  många dråpliga, rimmat diktade händelser på mål. Med uppläsning av kortdramat "Första Kyssen"gjorde Sune ett tiotal internationella versioner på olika länders språk (?) iklädd associerade huvudbonad.

Hans Nordin informerade om Mittrevyn 31/1 och Mamma Mia The Party i Sthlm vid Valborg. Efter fika och lotteri avslutade John-Ivar Lundberg träffen med tack till alla besökare och medverkande.

Text: S E Sjöström
Foto: Hans Nordin