SPF Nolaskogs 40-årsjubileum!

• Välkommen till bords! Foto: Lars Håkan Nilsson

Vår förening bildades 1974 och fyller därför 40 år, vilket vi firar med en trevlig, god och underhållande fest.
TID OCH PLATS ÄR:
Fredagen den 23 maj kl. 16.00 på Brux
Underhållning:

• Eskil Columbus trio
  • Anita Olofsson, ståuppkomiker
  • Sångkören Vänskap
  • Konferencier Hans Nordin

Det kommer att serveras en utsökt trerätters middag.
Pris för underhållning inkl. middag endast 200kr/person
Anmälan senast 14 maj till:
Anita Wermelin 070-632 32 60
John-Ivar Lundberg 070-236 97 52
Lyssna på Eskil Columbus trio: http://www.columbus.nu/Musik/index.htm

Varmt välkommen till vår trevliga jubileumsfest!

Bildgalleri från jubileumsfesten!

Föreningsreferat från SPF Nolaskogs Pensionärsförening.
40 års jubileum.
Föreningen firade detta med en högtidlig Jubileumsfest på Brux Hotell den 23 maj.

Hotellets matsal var uppdukad till sista plats och det var planerat för både trevlig underhållning, dans och inte minst en utsökt middag.
Utöver föreningens deltagande medlemmar var en stor grupp gäster inbjudna.
Hans Nordin var den självklara "toast mastern" under kvällen och det klarade han av som vanligt på ett utmärkt sätt. Efter att han sett till att alla blivit värdigt mottagna bjöd han till bords. Han överlämnade sedan ordet till ordf. Anita Wermelin som hälsade alla Hjärtligt Välkomna.

Det serverades en utsökt god förrätt och till den fanns varierande drycker att välja på.
Därefter gav Elov Andersson en historisk återblick på alla de 40 åren som Sveriges Pensionärsförbund funnits.

Det är i dag en stor riksomfattande organisation med över 270 000 medlemmar och enbart i föreningen i Ö-vik finns det ca. 600 medlemmar. Han nämnde att det fanns väldigt mycket som skulle ha varit värt att berätta om men tiden medgav inte detta. Han inskränkte sig därför till visa speciella händelser.
Det hade gjorts ett stort antal påtryckningar i frågor för att försöka få till förbättringar för pensionärerna. De hade varit riktade både till kommun, landsting och regeringar. En sådan i Ö-vik var ex. när SPF och PRO tillsammans ordnade ett demonstrationståg från Sjukhuset ned till Torget. I det ingick nästa 7000 personer. Det var föranlett av att det fanns en "konstig" sjukhusdirektör som fått för sig att ändra på det mesta inom sjukhuset i Ö-vik. Tanken var nog att försöka flytta funktioner från Ö-vik till Sundsvall, men det godtog inte pensionärs organisationerna. Där hade man även medhåll av de flesta som arbetade på sjukhuset. Demonstrationståget med facklor var av den omfattningen att Polisen fann det nödvändigt att stänga E4 en halv timme för att inte någon person skulle skadas av trafiken.
När har detta hänt i något annat sammanhang?

Väl nere vid Torget hölls det tal om vad man ville uppnå, och det blev många förändringar på tidigare planerade åtgärder. Sjukhusdirektören fick så småningom sluta eller fick "sparken" och pensionärerna kunde konstatera att "lönen var mödan värd".
Det fanns många andra minnesvärda händelser som berördes men Elov A avslutade med några trevliga utsagor av barn som berörde speciellt pensionärer. Det lockade till många glada skratt.

Kvällen fortsatte med god mat och dryck och med lämpliga mellanrum framträdde olika personer. Det var uppvaktningar från andra föreningar och organisationer.

Jerry Erixon kåserade på ett trevligt sätt över vad man kunde hitta på som "inflyttad" Ö-viks-bo.

Föreningens egen sångkör under ledning av Bertil Eriksson framträdde med trevlig underhållning.
Efter en utsökt god efterrätt spelade orkestern Eskil Columbus trio upp till dans. De flesta utnyttjade detta tillfälle att röra på sig och det var allmänt en mycket trivsam stämning denna underbara försommarkväll.
Ett tack till SPF Nolaskogs styrelse för en minnesvärd dag fylld av glädje och trivsam samvaro.

Text: Elov Andersson
Foto: Lars Håkan Nilsson