Mars

Månadsträff mars
18/3 2014 kl. 13.00
Örnsköldsviks församlingshem.

• Föredrag av Anders Hörnblad om prostatacancer och föreningen Träpatronerna. Han tackas med blommor av ordf Anita Wermelin. Bild:Kbl

Program:
Kören "Vänskap"Anders Hörnblad,
Träpatronerna
Lotteri
Fika
Information; KPR, kurser, resor

Referat från SPF Nolaskogs månadsträff 18 mars 2014:
Föreningsmötet den 18 mars -14 samlade en stor skara medlemmar. När ordf. Anita Wermelin hälsade välkommen, var Församlingshemmet i Ö-vik absolut fullsatt.

Hon hälsade därefter in föreningens sångkör med Bertil Sjödin i spetsen. Han leder denna kör som är rätt ny i föreningen och benämnes "Vänskap". Det var en kör med rätt många deltagare och de började med att sjunga några gamla kända sånger som troligen de flesta kände igen. Utöver Bertil Sjödin på pianot, spelade Jeanette Hörnström på nyckelharpa. De applåderades efter varje sång.

Därefter framträdde Anders Hörnblad från föreningen "Träpatronerna" i Ö-vik.Han höll ett mycket intressant föredrag om prostata cancer, den cancerform som ökar mest bland äldre män. Han visade via videokanon bilder och berättade om de olika stadier som brukar vara första tecknen på denna sjukdom. Han hade själv drabbats, och kunde därför även berätta om de olika behandlingsformerna som finns tillgängliga och vilka resultat som man brukar uppnå. De flesta brukar lyckas bra med sin behandling och kan i stort leva vidare utan större problem.Han delade även ut en del broschyrer, och uppmanade alla att hålla koll på denna smygande sjukdom. Han avtackades med blommor och fick rungande applåder för sitt framträdande.

Efter kaffe paus framträdde kören ännu en gång. Man sjöng flera sånger, bland annat sången "Vänskap". Kören med Bertil Sjödin tackades med varma applåder för sitt trevliga framträdande.

Det lottades ut vinster på ett stort lotteri, och information lämnades både på kommande resor och på aktuella studiecirklar.

Ordf. avslutade mötet med att tacka alla som hjälpt till denna dag samt alla medlemmar som deltagit. Hon hälsade välkommen både till kommande möten och till föreningens jubileum på Brux Restaurang den 23 maj.

Text Elov Andersson