Medlems kontakt

Rundbrev Maj -21. Hej alla SPF vänner. Ja tiden den går och pandemin består. Vi går mot ljusare tider och det ska väl bli normala förhållanden någon gång. Styrelsen sitter inte sysslolösa, under tider som dessa då vi inte kan planera trevliga månadsmöten, hemliga resor mm. Nej nu har vi nämligen lärt oss att kunna ses utan att träffas genom den nya tekniken WEBB möten. Helt otroligt! Ingen av vår generation kunde väl ana att det skulle gå att ses utan att träffas eller hur man nu ska formulera sig, ja det har du säkert hört talas om, det har ju kommit till stor nytta nu i dessa tider då alla företag erbjuder sina anställda att jobba hemifrån. Nu träffas, ses, styrelsen en gång i veckan och blir uppdaterade om läget och om det är något vi kan hitta på. Har du några idéer så är vi mycket tacksamma att få ta del av dina förslag. Kan redan nu avslöja att det troligen inte blir något årsmöte i år, läget är för instabilt, även om väldigt många får sina sprutor så är det inte över förrän det är över. Styrelsen är redo och start klara när läget så medger. Repriser har vi också fått vänja oss med. Då sitter man där framför sin TV och kommer ihåg Anna Lisa Eriksson, Thor Modéen, Jarl Kulle och alla gamla namn som dyker upp. Visst är det konstigt att det gamla kommer man ihåg men det man åt till middag kvällen innan har man glömt såvitt inte disken blir kvar.

På tal om repriser tar jag mig friheten att bifoga en artikel från den tiden Enköpings-Posten publicerade vad som hände bland ideellt arbetande föreningar. Här en artikel från vår Norge resa. SPF seniorerna Grillby på väg mot glaciärer i Norge. Skönt med en ben sträckare och en fika vid Lillehammer på väg mot äventyrlig resa upp mot snöklädda bergstoppar och glaciärer norr om Bejtostölen. Vi var 27 st. SPF medlemmar från Grillby som tillsammans med andra resenärer som ville upptäcka vårt grannland. Vår mycket duktig guide Tina berättade om allt vi såg och den säkre chauffören Kåre gjorde pauser enl. reglerna som EU bestämt. Bland mycket annat fick vi veta att i Norge finns det 1150 tunnlar vilket blir ca 100 mil, 250 myskoxar, 240 toppar i Jotunheimens nationalpark som är över 2000 meter, Oslo är en miljöklassad stad där inga turistbussar får köra in utan under i en lång tunnel, en fjällsjö som ligger 1000 meter över havet där vi åkte båt bland branta bergssidor. Tina berättade också att det kostar staten 7,5 miljarder att subventionera elbilar, det säljs något fler elbilar än fossil drivna. De smala vägarna med de utformade kurvorna och flera hundra meter branta stup på sidorna gjorde att det blev ganska tyst i bussen. Tina berättade att det fanns fyra olika broms system i bussen så vi kunde tryggt njuta av den vackra utsikten vid de snöklädda topparna och glaciärerna. Veckan innan vi var där hade man stängt av vägarna i tre dagar för snö röjning. Vi befann oss nu på 1400 meters höjd, otroligt vackert. Dags att lämna Bejtostölen för hemresa via Töcksfors där det var många Norska elbilar framför köpcentret. Tack för en minnesrik resa. Ja så trevliga minnen vi har tillsammans och så fort epidemien är över har vi mycket att ta igen. Rune Haag är beredd på att ordna med nya spännande resor. Så när vi kommer igång igen hoppas vi att reselistorna blir fulltecknade. Ha det så bra och håll avstånd önskar styrelsen gm. Eimer Boman .