Hornborgarsjön

SPF seniorerna Grillby ute på äventyr.

Efter att ha matat småfåglar i vinter skulle vi nu titta på stora fåglar och möta våren vid Hornborgarsjön. Bilderna visar hur dagen började. Vår reseansvarige Rune rev sitt tunna hår i förtvivlan när det var snöblandat regn, dimma och kallgrader. SPF seniorerna Grillby väntade på Högbergs Buss med chauffören Mats Forsström. På motorvägen var det snömodd och det kändes inte bra. Men stämningen i bussen blev snabbt bättre när guiden Henrik Waldenström vetenskapligt berättade om kultur, historia, samt om sitt stora intresse, fågelskådningen och kunskapen om fåglar och natur som han förklarade och beskrev på ett tydligt sätt.
Det går väl att köpa vykort på tranorna, för vi lär nog inte kunna se några i den här dimman, trodde vi. Efter bussfika med fralla gick färden vidare mellan allt högre snödrivor. Fortfarande tät dimma, men som genom ett trollslag höjdes dimman så pass att när vi kom ner till resmålet, så kunde vi plocka fram våra kikare och kamerastativ och förundras över det vi fick se. Efter en dämpad början på dagen gick dimridån äntligen upp och skådespelet kunde börja.
Mer än 22000 fåglar visade upp sig i sin fulla prakt. En imponerande syn, och ett oväsen på så nära håll, när man hör dem hemma och tittar upp i skyn är det sällan vi ser dem när de kommer flygande på mycket hög höjd. En trana kan bli över en och en halv meter hög och en vingbredd på två meter. De brydde sig inte om oss fast vi var mindre än 100 meter ifrån.
Det finns mycket att berätta kring denna märkliga fågel, kanske tur att vi inte har den hemma vid fågelbordet. Numera kör man ut 150 ton korn varje år för att de ska kunna äta sig mätta efter sin långa resa från Sydeuropa. Vad kostar inte en påse fågelfrö till fågelbordet, något att tänka på.
Det blev en oförglömlig resa som vi kunde göra tillsammans i en kamratlig anda inom SPF föreningen i Grillby. Blivande medlemmar vet vad som väntar, du är så välkommen. Det blir fler resor.
Tack Rune för allt jobb du lägger ner på detta, men vädret rår du inte på.
I samverkan med Studiefrämjandet studieförbundet.
Text och bild av Eimer 92