Månadsm.- 22 10

SPF seniorerna Grillby har alltid trevligt på sina möten.
När man öppnar dörrarna till de fina lokalerna i Tallgården möts man av en ljuvlig kaffedoft och hemmakänsla, alla känner alla och har alltid något att prata om. Jag minns varje gång när min farmor för 80 år sedan stod vid vedspisen och sörplade "kaffe" på fat medan vi andra fick sitta vid bordet. Hon rostade sitt Cikoria på en långpanna i spisen som spred en märklig doft i köket. Men det var då det. Tillbaka till nutid.
Den 25 oktober träffades SPF seniorerna Grillby i Tallgårdens fina lokaler för höstmöte.
Barbro Roskvist läst en dikt till en bortgången medlem, med tyst minut.
Ordförande Bengt Thorsell hälsade de närmare 40 deltagare som kom för att lyssna på trubaduren Johan B. Andersson, som vi anlitat tidigare några gånger, en mycket duktig kille som verkligen kan använda gitarren som ett härligt stöd åt sin direkta och klockrena röst. Hans rytmiska utvalda låtar som alla minns fick oss att klappa händerna och stampa i golvet så att örhängena vajade och artros plågade leder fick lite motion. Applåderna ville inte sluta när Johan drog iväg till nästa uppdrag. Vilket härligt jobb att åka omkring och roa andra människor.
Nu var det dags för “riktigt kaffe” med härliga mackor och kakor som grupp 2 ordnat med. Ljudet i lokalen var nu värre än i boulehallen och det vill inte säga lite. Rune lyckades i alla fall göra sig hörd och berättade att nästa års långresa är långt framskriden och att han tagit kontakt med Södra Trögd för att göra resan tillsammans i en buss, lycka till Rune.
Roland Florin kompletterande sin tidigare berättelse om Liberia resan med en dråplig historia.
Monikas lotteri bord var fyllt med godsaker, tema hembakat, som tömdes snabbt av lyckliga vinnare.
Undertecknad hoppade in och tackade för sig och drog iväg till tryckeriet för att lämna 2023 års program m.m. Vad det innehåller får ni reda på vid årsskiftet.
Så var de här härliga timmarna över för denna gång och vi påminner om att ha koll på annonserna i våra medier.
Och glöm heller inte att värva medlemmar, det är viktigt för föreningens välbefinnande.
Text och bild Eimer Boman