Villberga -23

SPF seniorerna Grillby träffades i Villberga  församlingshem den 25 oktober.

Det kom drygt 30 pratsjuka och kaffesugna medlemmar, inte så illa i dessa förkylningstider. Alla välkomnades av Bengt Thorsell och överlät ordet till Ingegärd Andersson som berättade om vårt fina samarbete med Studiefrämjandet vuxenskolan. De arrangerar och hjälper till att ordna kurser och utbildningar inom väldigt många områden. Vår förening kommer att delta i någon av dem, bland annat hur man hanterar sin mobil bättre med alla dess funktioner på ett bättre sätt.

Förra mötets svar på enkäten visade att ganska många medlemmar ändå tittar på vår hemsida vilket gjort att vi nu försöker uppdatera den och göra den mer aktuell.

Rune Haag berättade om nya spännande resor framöver.

Och nu kom en väldigt liten del av Trögds spelmanslag för att berätta lite om folkmusik. Inger Egebrink demonstrerade sin nyckelharpa samt spelade några låtar. Roine Schenning visade realistiskt att en sträng lätt går av på en gitarr. Nyckelharpan spelades redan under medeltiden. I Sverige blev detta unika instrument känt för den breda allmänheten tack vare Eric Sahlström. Åsa Jinder var också en mästare på instrumentet.

Åhörarna sitter som tända ljus och lyssnar på när Inger Egebrink spelar på sin nyckelharpa och berättar om detta originella instrument som inte är helt lätt att hantera.

Nu tyckte Barbro Rosqvist att det var dags att sträcka på benen, det knakade och knäppte i knäna när vi reste oss upp så det behövdes.

Sen var det dags för det efterlängtade kaffet och de utsökta smörgåsbordet.

Och lotterna fick en strykande åtgång,

Bara en liten vädjan, berätta för vänner och bekanta hur trevligt vi har på våra möten och visa dem vår fina medlemstidning Senioren, vi behöver bli flera kamrater.

Så var denna svala oktoberdag över och vi ses igen den 21 november

Bild och text Ingegerd och Eimer