Eva Emanuelsson

Det snöade ymnigt när ett 40-tal SPF medlemmar anlände till Tallgården Grillby den 26 mars 2024.
När alla hade lämnat sina snöiga kläder i garderoben, så var det dags för vår ordförande Bengt Thorsell att hälsa alla välkomna. En av dagens gäster var Eva Wrede som informerade om -Leaderprojektet- samt förklarade möjligheterna att få hjälp med samarbete och utveckling och samarbeten kring idéer som främjar medborgarnas aktiviteter och intressen i framtiden. Det finns ca 50 distrikt i Sverige, som har de här möjligheterna, däribland vårt område. Så har vi bra tankar och idéer så är hon öppen för förslag. Finansieringen delas av EU och Sverige.
Mycket kultur i dag.
SPF seniorerna Grillby fick den här gången besök av en lokal författare, Eva Emanuelsson som berättade om sina böcker, som handlar om att bo på landet. Iden fick hon när stockholmare ställde konstiga frågor om livet på landet. På bilderna ser vi en karta på en fantasi by utanför Enköping och figurerna som representerade tre olika familjeöden och yrken som sedermera blev till tre romaner. Hon berättade om sitt liv som sekreterare åt politiker i kommunen och på andra ställen, och hur intresset för skrivandet började ta fart på riktigt. Redan i skolan skrev Eva uppsatser som var alldeles för långa enligt lärarna. Vi satt som tända ljus när hon berättade sin historia.
Vid kaffepausen signerade hon böcker till lässugna medlemmar.
Eva har många strängar på sin lyra och hjälpt till inom andra verksamheter och kulturella områden.

Eva och Erika Cyrillus och några till var de som kom på den här idén, efter en resa i Värmland, att göra en historisk resa om Trögden. Det blev en ca 44 meter lång, den numera kända Södra Trögds-tapeten som mer än 64 virkande, målande, stickande, virkande och skissande bybor gjorde. Även här var Eva inblandad och var drivande under projektets utveckling och skrev också ett litet fint häfte om detta gigantiska och viktiga arbete.
Rune Haag har alltid nyheter på resefronten, resan till Hangö blir inställd, men det är annat spännande på gång.
Hemliga resan är på gång men Eimer har tyvärr glömt vart vi ska, så vänta och se.
Lotteri bordet väntade nu på att bli rensat, men en sak jag inte riktigt förstår är att jag alltid köper nitlotter, borde man inte få rabatt på dem? Men många blev i alla fall glada, grattis.
Och sist men inte minst, alla nya medlemmar som kom ska känna sig varmt välkomna till vår förening, SPF seniorerna Grillby. Styrelsen i samverkan med Studieförbundet vuxenskolan.