Digital Fixare

Digital teknik för att främja delaktighet och hälsa hos äldre.
Digital delaktighet kan vara en utmaning för just den äldre åldersgruppen idag.

Digital teknik för att främja delaktighet och hälsa hos äldre.
Digital delaktighet kan vara en utmaning för just den äldre åldersgruppen idag. Det hänger samman med teknikens snabba utveckling och att tillgången till tekniken och  kompetensen varierar bland äldre.  Man riskeras att stängas ute från delar av samhället. I Huddinge , såväl som i de flesta kommuner pågår initiativ för att öka den digitala kompetensen hos äldre både via studieförbund, intresseorganisationer och inom äldreomsorgen, men de når tyvärr inte alla.

I dagens samhälle blir allt fler samhällstjänster digitala och alla de äldre som med bristande  erfarenhet  försöker att hänga med i utvecklingen, riskeras att misslyckas  då de saknar stöd när kunskaper saknas och tekniken fallerar.

SPF och PRO hur under flera år försökt få kommunen att anställa en s.k. digital fixare som ska kunna bidra  och hjälpa äldre när vissa problem uppstår . Alla har inte möjlighet att ta sig till biblioteken för att få hjälp, där sådan service erbjuds ibland. De har inte heller hemtjänst som kan hjälpa och leda vid problem.

Den digitala fixaren  ska kunna stötta och samordna införandet av ny teknik, ge tips om hur man kan lyssna på musik, titta på bilder, hålla kontakt med anhöriga,  visa hur man använder e-tjänster, betala räkningar och handla på nätet.  Hen ska också kunna göra lättare felsökningar och beroende på orsak fixa problemet.

Det är viktigt med alternativ för de som inte så lätt kan ta sig hemifrån. Då kan ett hembesök göra under!

 

Önskemål från äldre personer kan vara
·      Äldre som lär äldre, yngre kan vara för snabba och inte ha tålamod

·      En digital fixare med stöd från kommunen – inte bara eldsjälar

·      En digital fixare som ska kunna ingjuta självförtroende, få en att våga använda tekniken.

Att arbeta med att motverka det digitala utanförskapet är ett utvecklingsområde som är betydelsefullt för möjligheten att vara en äldrevänlig kommun.

 

Information från andra kontaktade kommuner

Här nedan redovisas  hur andra kommuner agerat kring  ”digitala fixare”

---------------------------------------------------------------------------------------------------

Svar från Tyresö kommun
Hjälpa till både via telefon och hembesök.

Uppgifter: Det kan vara allt från allt lära sig trycka rätt i menyer till att man ställer om väckarklockan eller ändrar ljusstyrkan på mobilen. Det kan också handla om hur man söker information på internet och läser nyheter på mobilen, hur man lägger till en ny kontakt i telefonboken eller skriver ett dokument….

Hjälp med installation av appar, hjälp att lära dig hur man skickar och läser mail och mess  mm.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Svar från Hammarö, en Värmlandskommun med 18000 inv.
Fixaren är en del av en satsning på god vård och omsorg under 2022 och en insats för att minska utanförskap hos äldre i Hammarö kommun. Tjänsten är kostnadsfri för alla som är minst 75 år eller har särskilda behov. 

Uppgifter

Ringa och hantera mobiltelefon Hantera en dator,  Hur du kan surfa och hitta information på internet. Hur du skaffar ett mobilt ID, hur man kan betala räkningar på nätet, hur man kan få tillgång till internet

Utvärdering

Totalt responder 92, antal svarande 87 varav brukare 94,3% och närstående 5,7 %

Hur fick du reda på att tjänsten fanns?  Svar; Facebook 3,  dagstidning 22, hemsidan 9, vän 28, annat 35

Vilken hjälp har du fått?  Hjälp med mobiltelefon 48, hjälp med datorn 58, hjälp med i.pad/surfplatta 21, hjälp med skrivare 28, hjälp med uppkoppling 13, hjälp med TV 13,  hjälp med mobilt ID 16, tittat på smarta lösningar 12, stöd för inköp av teknisk utrustning 11, övrigt 14

Vad har varit positivt med fixarens besök

Jätteduktig kille, lärde mig en hel del. Allt! Att kunna hantera en ny box, nya funktioner. M a o  en helt fantastisk hjälp för fungerande och nya funktioner.  Snabb att komma, snabb med hjälp. Trevlig duktig kunnig, tar bort känslan av att man inke kan göra något när man är gammal. Mycket duktig och tillmötesgående och vänlig. Han har fixat så att min man kan få se allt han är intresserad av. Och alla sportkanalerna! Jag är mycket nöjd att jag fått hjälp!

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Svar från Östermalm Stockholm
Här finns en förebyggande enhet och Dig. center. Det finns en fixartjänst i hemmet för seniorer över 75 år. Äldreomsorgsavdelningen på Östermalm ska öka kunskaperna och öka användandet av välfärdsteknik i verksamheterna.

Under 2020-2021 startade DigCenter för seniorer på Östermalm. Syftet är att erbjuda stadsdelens seniorer information och kunskap om digital teknik i ett tryggt och anpassat sammanhang.

Nu söker man en it-kunnig och engagerad person för rollen som digital fixartjänst för stadsdelens seniorer. man erbjuder ett mycket varierande uppdrag.

Kvalifikationer
Du har som lägst en examen på gymnasienivå.

Du har erfarenhet av att lära ut IT och goda kunskaper i digital teknik.

Meriterande är om du har kunskaper om användning av digital teknik inom äldreomsorg.

Som person är du självgående och lösningsfokuserad. Det är av stor vikt att du har förmågan att kunna lära ut samt en stor portion tålamod och hög flexibilitet. Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.