månadsmöte november

månadsmöte 11 november

• Rolf Vilhelmsson berättar

Ordföranden Wolfgang Schwartz hälsade ett 70 tal medlemmar välkomna till SPF Strömmens novembermöte samt meddelade att vi glädjande nog fått sju nya medlemmar i höst. Dagens information började med att 38 medlemmar hade en fin tur med Hybridfärjan med god mat och dryck och ett fantastiskt fint väder.
40 stycken har anmält sig till operan Tosca. Sista anmälningsdag är 15 feb. Björn meddelade nästa långa stavgångspromenad är till Källsvik den 21 nov. och den korta promenaden med Siw är den 28 nov. Som vanligt är hösstavslutningen på Blomsholm 8 dec Julbord på Strand 9 dec. till en kostnad av 200 kr och sista anmälningsdag 29 nov. "Grislabbens vänner" vänner träffas 25 nov.
Drömmen om Elin spelas i Järbo 21-28 juni.
Monica Andersson från SV frågade vad för kurser vi önskade och vilka cirklar vi har.
Dagens tema var Speakers corner och först ut var Rolf Vilhelmsson som berättade om Carnegie som var den sista båten som byggdes på Hällekinds varv 1909 och sedan byggdes om till fiskebåt på Hönö. 1919 begav den sig till New York med en 30 hk motor och det tog 30 dygn. Första fångsten där förlorade de då de saknade fisketillstånd. Därefter begav de sig till Västindien och försörjde sig på spritsmuggling men upptäcktes varpå nästa tur gick till Panama för att frakta bananer men de hann ruttna innan leverans. 1925 kom båten tillbaka till Sverige och nu tog resan 40 dygn. Båten såldes flera gånger och bytte namn. 1933 köptes den då med namnet Magne av Rolfs farfar, farbror och far och gick med salt makrill till Polen, Tyskland och Skottland. På 30 talet trålade de räkor som kokades ombord med tryckluft och fotogen som senare ersattes med gasol. 1979 såldes båten.
Nästa talare var Barbro Nilsson som läste ett kåseri "Som en virvelvind "om hur man agerar inför ett oväntat besök. Undan plockning. snabbstädning här och där och när gästerna kommer öppna dörren med ett leende även om man känner sig helt färdig för sängen. Barbro Mattsson berättade lite roligt om när hon hastigt skulle köpa en hatt.
Som vanligt avslutades mötet med kaffe, smörgås och kaka samt dragning av vinnare på tipspromenaden.

Text Eva Pehrsson

Bild Wolfgang Schwartz