Tema Ungern Gulasch

Vi hade inbjudit Gabor från ungernresor och han bjöd på äkta gulaschsoppa med tillbehör.

• I väntan på Gabor
  • Gabor med hävert
  • Gabor serverar vin
  • Gulaschen smakar bra!
  • Tack Gabor
  • Påfyllning av soppa
  • Man vill ha mera soppa
  • I väntan på Gabor
  • Gabor med hävert
  • Gabor serverar vin
  • Gulaschen smakar bra!
  • Tack Gabor
  • Påfyllning av soppa
  • Man vill ha mera soppa

Ungersk afton – Gulaschparty med musik.
SPF Seniorerna i Strömstad har nyligen haft en temadag om Ungern med föreläsning, musikunderhållning och en gastronomisk upplevelse. Ett femtiotal medlemmar deltog.
Den ungerskfödde Gabor Kapetz berättade på ett intressant och levande sätt om Ungerns historia som går tillbaka till magyarfolket , som invandrade på 800-talet. Efter sekler som mäktigt kungadöme kom Ungern att behärskas av turkarna och sedan av det österrikiska kungadömet. I första världskriget förlorade Ungern stora områden, i andra världskriget fick landet först en naziregim och ockuperades därefter av sovjettrupper. Efter kriget tog kommunisterna makten under Moskvas kontroll.
Vidare om Raoul Wallenberg och hans hjältemodiga insatser 1944 i Budapest för att rädda judar undan de nazistiska förintelselägren och om Ungernrevoltern 1956 där unga människor offrade sina liv i kampen mot förtryck och diktatur. Ungern idag är en republik och har medlemskap i EU och i försvarsalliansen Nato.
Efter att vi fängslats av Gabors berättarkonst, så serverades vi Gulaschsoppa, Ungerns nationalrätt med knaprigt bröd och vin serverat med spektakulär hävert samt kaffe och kaka allt medan den f d konsertpianisten Lazlo underhöll med såväl operettmusik som klassiskt och svenska visor på flygeln. Gabor avslutade sitt föredrag med att berätta om Budapest, sevärdheter och termalbad samt välkomnade oss till Ungern med Gabors Resor AB (Göteborg).