Researrangemang

Strömstad Resegrupp SPF, PRO, Aktiva Seniorer och Historieföreningen brukar ibland samarbeta med ReseMakar'n tel: 0521-69535, för att få fulla bussar vid resor och utflykter. www.resemakarn.nu, eller ordna egna resor.

• Oscarsborg. Se info nederst på sidan!!
  • Drömmen om Elin. Från SPF Strömstad deltog 9 personer. Mycket trevlig föreställning i rätt miljö.
  • Dans med musik
  • Calle Jularbo var också med här 1 juli 2018
  • Oscarsborg. Se info nederst på sidan!!
  • Dans med musik
  • Calle Jularbo var också med här 1 juli 2018

Kontakter:
Wolfgang Schwartz, STRÖMSTAD Tfn: 0526-61935, wolfgangs@telia.com
Björn Stenberg, STRÖMSTAD mob: 070-510 92 17, bjorn.052110993@tele2.se

Höst 2018: Besök i Svenneby gamla (nu helrenoverade) kyrka.

Vår 2018: (denna resa är genomförd)
Historieföreningens vårresa 19 maj går till Ragnhildsholmen i Kungälv, och därefter går bussen till Stora Holms  säteri där de som vill äter lunch på Franska Skafferiet. Efter lunchen fortsätter vi till Volvomuséet vid Arendal Skans för en guidad tur. Sedan fortsätter resan hemåt med kanske några nedslag utmed vägen. Med på resan följer Stefan Kihlberg som guidar hela dagen. Pris: Resa och entré = 295,- Resa, entré och lunch (ange fisk eller kött) = 420,-. Anmälan med namn (bindande) senast 11/5 genom inbetalning på Bankgiro: 5371-5389. - Vi träffas kl. 08.00 på sjukhusplatsen. Kontakter: Rolf rl.lindqvist@telia.com, Sonja: svenssonsonia@gmail.com.

MÖT VÅREN PÅ LOUISIANA  (även denna resa är genomförd till allas belåtenhet)
Följ med oss på en 2-dagarsresa till Louisiana Museum of Modern Art och Dunkers kulturhus i Helsingborg tillsammans med konstvetare Bengt-Göran Johansson från Borås och reseledare.
På Louisiana pågår utställningarna "Arkitekturens Værksteder, WANG SHU" och "WILLIAM KENTRIDGE, THICK TIME" förutom deras egen samling.
På Dunkers pågår utställningarna "ART ABOVE ALL med Dana Sederowsky" och en fotoutställning som heter "Italia" där tre fotografer som jobbar i street photograpy-anda (Martin Bogren, Anders Petersen, Lorenzo Castore).
Dag 1 – torsdagen den 27 april 2017
Avresa från hemorten på morgonen. Vårt första stopp är Wapnö i Halmstad där vi fikar med kaffe och smörgås. Vi fortsätter till Helsingborg och tar färjan över till Helsingör och äter en god lunch på Gamle Humlebaek Kro. Sedan har vi tre timmmar på Louisiana där vår konstvetare guidar oss och det finns tid för fika på egen hand innan vi tar buss och färja tillbaka till Helsingborg. Vi checkar in på Clarion Grand Hotel Helsingborg.
Dag 2 – fredagen den 28 april 2017
Nästa morgon är det frukost på hotellet och utcheckning. Sedan åker vi till Dunkers där vår konstvetare guidar oss. Vi åker sedan till Margreretorp Gästgifvaregård där vi äter lunch. Sedan åker vi hemåt och är på hemorten under tidig kväll.

OSCARSBORG  (denna resa är också genomförd trots regnigt väder var hela gänget på 54 personer mycket nöjda med upplevelsen). Bild överst. Se mer info nedan!

Den lilla mysiga norska borgön.
Datum: 16/5 2017
Pris: 515:- /person vid minst 30 deltagare
Påstigning: ut: hem:
Tanum Rasta 07:30 17:55
Strömstad station 08:00 17:30
I priset ingår:
Bussresa, broavgift, färja, guidad visning, busskaffe med kaka.
Anmälan senast 1/5

Lite mera om OSCARSBORG
Avresa från Strömstad upp till Dröbakk. Vi stannar på lämpligt ställe för ett busskaffe med kaka. Sedan åker vi färja över till Oscarsborg. Här på denna vackra ö får vi en guidad visning om vad som hände den där speciella dagen i april under andra världskriget. Sedan har vi lite egen tid för lunch på egen hand eller medtagen fikakorg. Vi åker sedan tillbaka till Dröbakk med färjan och tar bussen hem till Strömstad.
Lite mer historik:
Oscarsborg är mest känd för sänkningen av den tyska kryssaren Blücher den 9 april 1940. Blücher anförde då den tyska anfallsstyrka som var på väg mot Oslo för att ockupera huvudstaden. Eldgivning kommenderades från kanonerna Moses och Aron och båda kanonerna träffade sitt mål. Den18200 ton tunga kryssaren gick till botten. Omkring 1000 syska soldater och sjömän miste livet i samband med förlisningen. Ytterligare 1400 ombordvarande lyckades rädda sig i land. Efterföljande fartyg vände. Detta gav regeringen och kungen tid att ge order om försvaret, att få mobiliseringsorder utsända över radio och att lämna Oslo och ta sig till Storbritannien och ta med guldreserven.