SPF Ljungbys månadsmöte den 20 mars

En kylslagen vårdag samlades vi återigen till månadsmöte med underhållning av trubaduren Tommy Persson från Tolg som bjöd på gott och blandat med allt från Evert Taub till Conelis Vreeswijk och Stefan Demert.

• Wivan tackar för applåderna!
  • Åsa tackar för en fantastisk sång!
  • I glada vänners lag
  • Snart blir det lottdragning!
  • Tage med vänner!
  • Wivan tackar för applåderna!
  • Åsa tackar för en fantastisk sång!
  • I glada vänners lag
  • Snart blir det lottdragning!
  • Tage med vänner!

Idag hälsade medlemmarna välkomna av vår kassör Berndt Petersson eftersom vår ordförande Karin Bondesson var i Alvesta och deltog i tävlingen ”Hjärnkoll ”och vice ordförande fortfarande var konvalescent.

Berndt informerade kort om vad som är på gång i föreningen just nu; Våffelcafé på Grand fredag den 24 mars kl. 14.00 – 16.00. Sista fredag i mars (31/3) gemensam lunch på Pizza Mix för den som vill äta lunch tillsammans. Den 24 april startar cykelturerna igen, som vanligt sista måndagen i månaden. Bernt berättade också att vi nu samarbetar med HjärtLung som också har cykelturer, andra tisdagen i månaden. Det innebär att man kan cykla med båda dessa grupper, dvs två gånger i månaden. Alla är välkomna!

Så några aktuella resor och utflykter: Resa till Seniormässa i Malmö den 25 april. Resa till Bohuslän 29 maj tom 1 juni. Teaterresa till Kalmar 8 och 15 juli. Teaterresa till Helsingborg 29 juli.

Så tog vår fina kör ton under ledning av Wivan Blomster. De sjöng ”Ser du stjärnan i det blå” inte alls en vintersång som många tror, berättade Wivan och påminde om att vi under mars haft starkare stjärnor som lyst upp vår himmel. Så en till vårsång, ”Den första lärkan” och ”Gå upp och pröva dina vingar”.

Vår månadsgäst Tommy Persson klev upp på scenen och presenterades av Åsa Prytz. Åsa berättade att programkommittén bokat in Tommy för mer än ett år sedan och att vi måste ha lång framförhållning för att få hit populära musiker!

Tommy inledde med ” Se God afton och God kväll”, en gammal gånglåt från Dalarna och sa att han skulle bjuda på en påse gott och blandat, lite sött, lite surt och salt - ja en salig blandning! Sen blev det Evert Taube, ”Så går vi hem till Söder” och en till karamell av Evert Taube, en vals.

Så fick vi höra den där melodin man så väl känner igen – ”Nu har jag gjort en melodi som vi kan sjunga – du är så söt när man ser spetsen på din tunga”. Den heter ”Familjelycka” och är skriven av Berndt Stav och var hans stora hit.

Det blev också en låt av Ted och Kenneth Gärdestad,” Himlen är oskyldigt blå”. Tommy påminde oss om att det ofta var Kenneth som skrev de vackra texterna.

Vi fick också höra ”Sommarkort”, en av Cornelis största hit som han dock inte skrivit själv. Den är skriven Peter R Ericson. Cornelis var holländaren som aldrig blev svensk medborgare men som var så älskad för sina mustiga och vackra visor. Så fick vi också höra en söt fräckis av Stefan Demert om Doris som mjölkar kor – ”Laban och Doris”.

Det blev också en visa av Gösta Linderholm, ”Det brinner i en soluppgpång”, en av Göstas vackraste visor, tyckte Tommy. Och därefter en melodifestivalvinnare av Py Bäckman ”Stad i Ljus” som också finns med i psalmboken. 1988 vann den schlagerfestivalen.

Tommy avslutade med ”Det här är ditt land,” en hyllning till vårt vackra land, ursprungligen en amerikansk text, översatt och inspelad av bl.a. Mikael Wiehe.

Åsa Prytz tackade Tommy för den smakfulla godispåsen han bjudit på och sa att det var precis så som han lovat - en godispåse med gott och blandat – en mycket varierad repertoar och en melodiös och varm stämma!

Åsa berättade också att det nya programbladet snart är klart och kommer att skickas ut till samtliga medlemmar. Nästa månadsmöte kommer Linda Hansson att kåsera under rubriken ”Från fårabonde till hotelldirektör till bakdrottning”.

Så avslutades vår eftermiddag med kaffe och trevliga samtal SPFare emellan!