Månadsmöte 20 april

En solig men ganska blåsig vårdag samlades vi återigen till månadsmöte för att bl.a. lyssna till Linda Hansson som berättade om sin resa - Från fårbonde till hotelldirektör till bakdrottning

• Kören sjunger vårlikt
  • Wivan leder allsången
  • Linda Hansson berättar
  • Linda fascinerar
  • Åsa tackar med blommor
  • Eva Borg om folkhälsoveckan
  • Karin informerar
  • Glada miner vid kaffebordet
  • Här har vi kul!
  • Annika och Berndt
  • Nöjda och glada efter gott fika
  • Trivselgruppen tar en kaffetår
  • Nöjda damer efter en trevlig eftermiddag!
  • Kören sjunger vårlikt
  • Wivan leder allsången
  • Linda Hansson berättar
  • Linda fascinerar
  • Åsa tackar med blommor
  • Eva Borg om folkhälsoveckan
  • Karin informerar
  • Glada miner vid kaffebordet
  • Här har vi kul!
  • Annika och Berndt
  • Nöjda och glada efter gott fika
  • Trivselgruppen tar en kaffetår
  • Nöjda damer efter en trevlig eftermiddag!

Ordförande Karin Bondesson hälsade oss välkomna och presenterade dagens program med Linda Hansson. Sedan information om folkhälsoveckan och ett projekt om att motverka ensamhet.

Så inledde vår egen kör under ledning av Wivan Blomster med först en vacker visa som Edit Piaf brukade sjunga, ”En hymn till kärleken”, sedan ett vårlikt potpurri och sist den vackra sången ”Tulpaner från Amsterdam”. Som vanligt ackompanjerades kören av Åsa Prytz vid pianot.

Så presenterade Åsa Prytz dagens gäst - Linda Hansson som ska berätta om resan ”Från fårbonde till hotelldirektör till bakdrottning - Det blev en rolig och fascinerande berättelse om en lillasyster som tagit sig fram i livet genom att ”göra sin egen grej”. Hon bjöd på sig själv och gav oss en bild av en kvinna med mycket stark drivkraft och mod men också mycket värme och en kärlek till familjen och till Ljungby.

Hon växte upp i Rataryd där föräldrarna var fårabönder och där hon kanske också lärde sig grunderna i entreprenörskap genom att följa med pappa på marknader. Jag gjorde pärlplattor och pappa sålde fårskinn och vi tävlade om vem som kunde sälja bäst, berättar Linda och skrattar! När Linda var 10 år gammal - 1993 tog föräldrarna över hotellet. Jag har praktiskt taget vuxit upp på hotellet och därmed från barnsben fått i mig en entreprenörsanda som präglat mig och mina livsval. Sedan 2003 driver Linda tillsammans med sina syskon hotellet.

Men säger Linda, jag är ju lillasyster och jag kände att jag ville klara mig själv, jag ville göra min egen grej”. Kanske var det så hon kände då hon sökte till tävlingen ”Hela Sverige bakar”? Då hade Roddys just gått i konkurs. Vi hade drivit konditoriet i många år berättar Linda och jag gillade att baka och visste att jag var duktig. Det är min mamma som lärt mig att baka och som uppmuntrade mig!

Efter hårda uttagningsprov med intervjuer och castingträffar blev hon uttagen i den första omgången tillsammans med 48 andra kandidater, av 6000 sökande. Inför uttagningen ingick att presentera egna bakverk. Jag bakade tidigt vid klockan 05 på morgonen och tog tårtorna med på tåget till Stockholm. De kanske inte alltid var så vackra när jag kom fram berättar Linda och skrattar.  Till sist blev vi bara 12 kandidater kvar som skulle delta i den slutliga tävlingen. Vi var ett gäng olika typer som skulle producera spännande och rolig Tv, vi skulle helt enkelt underhålla berättar Linda.  Under hela maj och halva juni pågick tävlingen med inspelningar. I 12 program bakade vi framför Tv-kameror som var på från klockan 09.00 på morgonen för att filma allt som hände.  Man blev både bedömd och ibland sågad och allt skulle visas upp inför Tv-kameran!

I final baket skulle vi presentera ett bakverk med en röd tråd, något som vi själva hittat på. Linda berättar att hon alltid har alkohol med i sina bakverk. Final baket blev en Körsbärstårta. Och med den vann Linda tävlingen och blev hela Sveriges bak drottning!

Jag hade kaxigt utlovat i TV att om jag vinner ska jag öppna ett eget bageri ” – Och så blev det – Inför Lucia i december 2019 öppnade Linda ”Konditori Baket” i Ljungby. Vinsten i tävlingen var att få ge ut en egen bakbok hos Bonniers förlag. – ”Fika är livet” består av 60 olika recept. Idag har Linda sålt 4000 böcker och har bara några få exemplar kvar!

Men det har inte bara varit framgångar. När jag öppnat bageriet kom Corona och en tuff tid. Linda berättade också om bageriet som hon startade i Värnamo men som hon tvingades lägga ner efter bara 1 år på grund av ökade kostnader och problem.

Linda avslutade sin berättelse på ett oväntat sätt – hon spelade en låt som hon själv skrivit och tillägnat sin pappa ”Lilla ungens dröm”. Vi var nog många som inte visste att hon hade en sådan talang också!

När Åsa tackat känslosamt och varmt och applåderna tystnat blev det mer information till medlemmarna:

Åsa berättade om ett projekt för att motverka ensamhet. Det har resulterat i en app där man kan kontakta andra SPF-medlemmar och hitta nya vänner via en telefonlinje. Åsa uppmanade också alla seniorer som är över 74 år och som inte automatiskt blir kallade till mammografi , att själva kontakta mammografienheten och boka tid för mammografi.

Till sist presenterade Eva Borg, som är folkhälsoansvarig i vår förening – ett program för folkhälsoveckan som går av stapeln den 8 – 12 maj. Hon uppmanade medlemmarna att delta i alla de aktiviteter som presenteras under denna vecka – Trivselgolf vid korthålsbanan, stavgång, cykling, gåfotboll, promenader och Boule i Berghem. På fredag den 12 avslutas veckans aktiviteter med Gympa utomhus i Hembygdsparken. Och då är det Eva själv som leder det passet. Mer information finns på särskilt informationsblad och på hemsidan.

Till sist informerade Karin om följande aktiviteter:

Gökotta i Bräkentorp den 15 maj kl. 07.00.
Sillunch på golfklubben den 1 juni kl. 14.00

Så avslutades informationen med fika en trappa ner och där fick vi goa frallor och en smarrig kaka från Baket!