Månadsmöte hos SPF Seniorerna Ljungby 2021-10-20

• Pratstund vid kaffet
  • Berndt Petersson informerar
  • Gun Oscarson informerar

Ordförande Gun Oscarson hälsade ca 120 seniorer välkomna och tyckte det var roligt att så många vågat sig ut trots hällregnet ute.

SPF-kören ”Sjung & Le” framförde under Lottie Jernberg-Bergmans ledning några välkända schlagers, ”Älgjakten” av Tore Skogman, ”Blommig falukorv” av Hasse Alfredsson och så ”Underbart är kort” av Povel Ramel. Åsa Prytz ackompanjerade som vanligt.

Sen blev det dags för ordförande Gun Oscarson att presentera månadsmötets gäster, Bolmsö Olds stars med Irene ”Piaf” Olofsson som solist. Det blev svängig fransk musik på dragspel, bas, trummor och klarinett, som tog oss med till bistroernas Paris.
 Under en timme får vi höra ett tiotal av Édith Piafs mest kända visor och sånger, däribland välkända örhängen som ´Sous le ciel de Paris´, ´La vie en rose´ och sist men inte minst hennes avskedssång, den om att hon inte ångrar någonting, ´Non, je ne regrette rien´, Nej, jag ångrar ingenting alls…
Irene har en imponerande röst och en förmåga att levandegöra historien om Edith Piaf.
Mellan sångerna berättade Irene om Piafs dramatiska och legendariska liv. Édith Piaf föddes 1915, mamman som var gatu- och cabarésångerska övergav henne tidigt. Hon växte upp med sin mormor och senare farmor som var bordellmamma. Vi fick också höra legenden om när hon som treåring blev blind och sen mirakulöst fick synen tillbaka efter ett besök vid den heliga Teresas grav. Redan som 7-åring började hon framträda på Paris gator tillsammans med sin far som försörjde sig som akrobat. Hon blev alltmer populär och snart var det hon som drog in pengarna på sin sång. Vid 20 års ålder blir hon upptäckt när hon sjunger i ett gathörn i Pigalle. Hon får snart stora framgångar och blir älskad sångerska både i Frankrike men också i USA. Hennes liv kantades dock av sjukdom, alkohol, droger och många män. Hon dog endast 47 år gammal.

Gun Oscarson tackar orkestern och Irene med blommor för en fantastisk föreställning och efter många och långa applåder får vi höra några sånger till!

Efter föreställningen serverades kaffe och köttbullesmörgås med rödbetssallad.

Ordförande m.fl. informerar
Berndt Petersson berättar att säsongens sista cykeltur blir på måndag. Det blir en tur runt i stan med avslutning på hemlig plats.

Vidare berättade Berndt att SPF kommer att öppna Våffelcafé i Mariakyrkans lokaler med start den 8 november kl. 14-16.

Ove Finnhult påtalar att det är viktigt att vi uppdaterar appen ´SPFSeniorerna´ till den senaste versionen. I appen visas de senaste nyheterna.

Tävlingen ´Hjärnkollen´ avslutades i Stockholm. För den som är intresserad finns alla frågor och svar på förbundets hemsida.
Kick-Off i Växjö den 4 oktober samlade 500 medlemmar från länet. Eva-Gun Westford som underhöll vid en programpunkt, kommer att gästa Ljungby vid ett månadsmöte i februari.

Irene Kullenberg, SPF:s ombud i kommunens pensionärsråd (KPR) informerade från senaste mötet: Ljungby kommun har nu som kvalitetskrav att alla som bor på särskilda boenden ska erbjudas promenad varje dag.
Förbehållsbeloppet, dvs den inkomst som du har rätt att behålla sedan avgiften för boende och omsorg tagits ut, är idag 5 373 kr.

Irene informerade också om Kalkonmiddag fredag 22 oktober och Julbord den 3 december. Några platser finns fortfarande kvar.

Karin Bondesson som tagit över Örjan Larssons uppgift att organisera studiebesök, presenterade följande förslag:

• Besök på bilfirma för att prata elbilar och leasingavtal.
  • Gemla böjträfabrik och Gemla leksaksmuseum
  • Bredemad – ny avfallsanläggning
  • Ljungby Energis kraftvärmeverk

Hon uppmanade också medlemmar att komma med fler förslag.

Boel Nilsson informerade om SPFs annonsering. Ljungby SPF annonserar främst i Veckobladet som delas ut till alla hushåll. Månadsmöten annonseras i Smålänningen.

Gunn Persson informerade om fortsatta lunchträffar sista fredagen varje månad, närmast fredag 29 oktober kl. 13.00 på Poco Locos.

Sölve Rydell berättade att han kommer att presentera sin senaste bok FÖR SENT TESAGT på Grand den 21 och 27 nov. kl.15.00. Arrangemanget görs tillsammans med Bolmsö Old Stars.

Sist men inte mist informerade ordförande Gun Oscarson om följande:

Föreningen SPF Ljungby växer och har nu över 500 medlemmar.

Genom en enkel handuppräckning gjordes en snabb enkät om hur många av de närvarande medlemmarna som regelbundet besöker SPFs hemsida för att söka information. Ordförande tyckte att vi skulle gå in på hemsidan minst 1 gång/vecka för att inte missa information.

Sunnerbo begravningstjänst informerar om framtidsfullmakt och testamente den 26 oktober kl. 15-16 på Ljunggården.

Ordförande avslutade mötet och tackade medlemmarna för visat intresse och passade också på att annonsera nästa månadsmöte då vi får besök av Emilia Linderholm som underhåller med rubriken ”Med pensel och ton från Stockholm till Tolg”.