Månadsmöte med SPF Seniorerna Ljungby 2021-09-20

Vi var ett hundratal Seniorer som besökte månadsmötet.

Ordförande Gun Oscarson hälsade ett hundratal SPF-are hjärtligt välkomna till dagens månadsmöte.
SPF-kören ”Sjung & Le” framförde under Lottie Jernberg-Bergmans ledning några välkända schlagers ackompanjerad av Åsa Prytz; ´Sjung och le´, ´Picco-Piccolissima serenata´och ´Snart blir det sommar igen´.

Ordförande m.fl. informerar
SPF kommer fortsättningsvis att ha sina månadsmöten i Equmeniakyrkan.
Programkommittén har färdigställt program för 2021/22 som skickas ut med post till alla medlemmar.
Utöver programmet ordnas en kalkonmiddag den 22 oktober och Julbord den 3 december hos K.G Valdemars i Södra Ljunga.
Irene Kullenberg uppmanade alla medlemmar att komma med fler förslag till sociala aktiviteter.

Sista fredagen varje månad med början i oktober samlar styrelseledamot Gunn Persson medlemmar som vill luncha tillsammans. Håll utkik efter annons under oktober månad!

Den 4 oktober bjuder SPF-distriktet Kronoberg in till en KICK-OFF i Växjö konserthus. Förbundsordförande Eva Eriksson inleder och därefter kommer flera spännande och underhållande programpunkter. Alla medlemmar är välkomna!

Ove Finnhult informerade om den nya SPF-appen och hur man laddar ner den i sin mobil. I SPF-appen får man tillgång till all information som finns på SPF:s hemsida.

Kassör Berndt Petersson berättade att avgiften för kaffe höjs till 40 kr fr o m nästa månadsmöte och önskade att fler medlemmar kan betala via Swish eftersom föreningen har svårt att hantera kontanter.

Sist med inte minst presenterade Ordföranden Gun Oscarson den ”nygamla” styrelsen som valdes vid årsmötet och som sitter kvar till nästa årsmöte i februari 2022.
Helge Nilsson, valberedningen hoppas att medlemmarna kan underlätta valberedningens arbete genom att komma med förslag inför nästa års val.

Efter informationen serverades kaffe och tunnbrödsrulle innan dagens gäst intog scenen.

Lucky Strike
Dagens gäst, författare Jan-Olof Nilsson, prisbelönt för sin skildring av andra världskriget i boken ”Lucky Strike” – gav oss en berättelse om kärlek, vänskap och dramatik i andra världskrigets skugga.
Under den här föreläsningen får vi ta del av flera livsöden från krigsåren och fram till idag. Jan-Olof har fortfarande kontakt med några av de personer som han beskriver i boken. Andra världskriget var högst närvarande i Sverige, inte minst genom de många allierade bombplan som störtade eller nödlandade här.
Att över 300 olika utländska stridsplan nödlandade eller kraschade i Sverige under kriget är det inte många som vet. Vi får ta del av berättelsen om besättningen på en B-24. Efter att ha blivit träffade av tysk eld lyckades de styra sitt plan norrut och kraschlandar strax utanför Falkenberg i jan 1945. Besättningen som bestod av 10 amerikanska pojkar i 17,18 års åldern överlever alla mirakulöst.

Amerikanska flygare som hamnade i Sverige under andra världskriget togs emot med öppna armar och bodde och levde fantastiskt. De var välbetalda av den amerikanska staten och konsumerade stort. Man gick till folkparken och träffade svenska flickor.  Det blev en del giftermål mellan svenska flickor och amerikanska flygare. Som Halmstadflickan Kerstin Kahlow som blev förälskad i flygaren Pete Peterson från Massachusetts. Hon sydde en bröllopsklänning av brudgummens fallskärm.
Genom forskning, intervjuer och resor både i Sverige och i USA har Jan-Olof Nilsson under 30 år samlat på sig berättelser om några av de stridspiloter som kraschade eller nödlandade i Sverige under kriget. Men också om kärleken som övervinner allt.
Bokens titel är mångtydig. De amerikanska soldaterna rökte ofta Lucky Strike. Den syftar också på den lyckliga historien om Christin som mot alla odds lyckades finna sin far Andrew tack vare en adress nedskriven på ett cigarettpaket Lucky Strike.

Men en stor och varm applåd och en bukett blommor avtackades Jan-Olof för en fantastiskt spännande och intressant föreläsning.

Nästa månadsmöte är den 20 oktober.

Marianne Dalesjö