Minnesanteckningar från månadsmöte 20181005

Minnesanteckningar Månadsmöte SPF Seniorerna Rottne, Rottnegården den 5 oktober 2018.

Cirka 75 medlemmar deltog.

Ordförande Mari-Anne Pettersson hälsade alla medlemmar, gamla som nya välkomna. Ett speciellt välkommen till vår gäst den sjungande lanthandlaren från Tolg Per Renewall.

Ordförande Mari-Anne tog upp följande på mötet:
Information från förbundet:

SJ planerar nya tågvagnar för 9 miljarder. Förbundet uppvaktar SJ med att de bör vara lättillgängliga, låga trappsteg och rymliga toaletter.
Flyttskatten när man säljer sitt hus är idag 22 % av försäljningspriset den vill man sänka till ca 20 %.

Information från distriktet:
Distriktsfinalen i Bridge hölls i Ljungby. Segrare Roland Olsson och Ronney Renewall från SPF i Rottne . Riksfinalen blir i Falkenberg den 17-18/11.
Hjärnkoll frågor och svar finns på distriktets hemsida. Ny tävling blir det till våren.
Distriktet anordna resa till Holland till våren.

Information från Rottne SPF:
Backsvalan blir vår nya lokal från och med den 1 oktober. Flyttning ifrån Träffpunkten pågår.
Upptaktsmötet för "helg och söcken" den 10 oktober kl 14.00 med Margaretha Westström är inställd p.g.a. sjukdom. Ny träff blir onsdagen den 31 oktober kl 14.00 i Backsvalan.
Allan Lövgren berättade om att vara rastfadder på skolan i Rottne . Han undrande om intresse finns för det behövs flera rastfaddrar.
Ett tack framfördes till alla som kom till festen.
Mari-Anne berättade om ordförande konferensen hon och Stina Johnsson var på. Det diskuterades stadgar med Nils Ingmar Thorell ifrån förbundsstyrelsen. Östers tränare Christer Jädler berättade om Gruppdynamik och ledarskap.

Kurs i Internet anmälan till Sven Petersson.
Bo Moberg informerade och tog upp anmälningar till Hockeymatchen. Växjö Lakers möter Mora lördagen den 3 november.
Studiebesök på SOS alarm och räddningstjänsten planeras till november månad.

Inbjudningar
Pensionärsträff lördagen den 27 oktober kl 15.00 i Pingstkyrkan.

Per Renewall den sjungande lanthandlaren ifrån Tolg gav oss en uppskattad kavalkad ifrån välkända melodier, egna låtar, allsång, till historier om lanthandeln i Tolg.

Tack till kaffe- och lotterikommittén.

Vid minnesanteckningarna
Stina Johnsson