Minnesanteckningar från månadsmöte 20190510

Minnesanteckningar Månadsmöte SPF Seniorerna Rottne, Rottnegården den 10 maj 2019, ca 86 medlemmar deltog

Till dagens möte är Bo Moberg utsedd som ordförande, alla medlemmar hälsades välkomna.

Bo påminde om nya datalagen gällande fotografering på möten, om någon inte önskar finnas med på bild på hemsidan, meddela styrelsen detta.

Bo informerade om träffar/utbildningar som varit och som några medlemmar deltagit i: idébanken, nya medlemmar, föreningsteknik och ordförandeskap, trafiksäkerhet för seniorer, medlemsregistret-fortsättning och hemsidan-fortsättning.
Bo lämnade också information om kommande eveneman:
Förbundet ordnar rekryteringstävling 1/4-15/8.
Inbjudan till fotbollsevent 14/5 Växjö.
Bussresa 15/5 Snapphanebygden.
Distriktsmästerskap Bridge 21/5 lokal Backsvalan Rottne.
Gökotta 24/5 Ekebacken kl 07.00.
Inbjudan från Lammhult, midsommarfest 12/6 kl 14.00 Bergs bygdegård. Distriktsmästerskap Boule 14/6 Ryssby.
Trivselträff 26/6 Hembygdsgården Kvarnabacken Rottne kl 14.00.
Upptaktsmöte 9/8Tolgs bygdegård kl 15.00.
Inbjudan 4-länsträff 14/8 Balders Hage Häradsbäck,
SPF 80 år, anmälan senast 15/6.
Grillkväll 15/8 bergets badplats Rottne, kl 17.00.

Alice Persson berättade om vårfågel utflykten 27/4 då 10 medlemmar deltog och 28 olika fågelarter kunde beskådas, mycket uppskattat.
Intressanta studiebesök har gjorts på Rottne Industri under våren och många har deltagit.
Drop in trädgårdsbesök är planerat till 14/6 kl 14.00-17.00 hos Kerstin och Lennart Björk, Löpanäsvägen 54 då det också bjuds på fika.
Runt midsommar är det tänkt Orkidébesök i hästhagen Kvarnabacken.
Trivselkväll-blueskväll kommer att anordnas i lokal Backsvalan under hösten.

Gunnel Karlsson berättade om sin mor Rut Nilsson som skrev dikter. Släkten har tillsammans sammanställt dikterna och gett ut boken, Dikter från Tunvalla, Gunnel läste en vårdikt.
Allan Lövgren har deltagit i utbildning om kost och motion och då även fått veta att dans är en mycket bra motionsform. Allan passade på att slå ett slag för att fler rastfaddrar till Söraby skola behövs, alla är välkomna.

Kaffe och delikata smörgåsar serverades och efter det underhållning av den mycket uppskattade trubaduren Christoffer Escos som bjöd på det mesta, allt från Harry Brandelius till Per Gessle. Stina tackade och överlämnade en blomma till Christoffer Escos.
Tack riktades till kaffe- och lotterikommittéen.

Vid minnesanteckningarna/Margaretha Sörensen