.

Anteckningar från SPF Seniorerna Kivik Månadsmöte den 4 september 2018 på Äppelgården

Ordförande Gull-Mari Nilsson hälsade alla gäster, 38 damer och 13 herrar välkomna och öppnade mötet. Särskilt välkommen riktades till 3 st medlemmar som besökte ett månadsmöte för första gången samt 1 st ny medlem.

Speciellt välkomnades dagens gäst och föredragshållare Hans-Inge Persson. Hans-Inge höll ett fantastiskt föredrag om "Den inhumana vården"- en bild från insidan av Skånes universitetssjukhus. Tackades med varma applåder och en kass äpple.

Kaffe och tårta serverades. Som tradition är på första höstmötet bjöd föreningen på detta.

Reseinformation av Laila Kindberg. • Singin in the rain Kristianstad teater den 14 oktober är fulltecknad • Huseby julmarknad 15 november, går att anmäla sig. • Rostock julresa i december är fulltecknad. Laila påpekar att det är viktigt att man skriver datum och telefonnummer på listorna när man anmäler sig. • Kommande program: • Arlövsrevyn i februari 2019 • studiecirkel om landskap, resa i maj 2019 börjar efter nyår. Laila påminde om att man tacksamt tar emot fler intresseanmälningar och där anger studie- och resmål. • hösten 2019 teater resa

Ordförande informerade: Gull-Mari har varit på möte i CPR. Fick information om att allmän screening av prostata/PSA för män i åldern 50-70 år är beslutad i Skåne och Göteborgsområdet. Start tid ej meddelad.

Några frågor som CPR kommer att fokusera på under 2019.

• Mammografi även efter 74 år utan läkarremiss • Demensvården • Vaccinationsprogrammet (influensa, lunginflammation och bältros) • Skånetrafiken och "jojo-kortet" • Palliativ vård skall vara lika i hela landet (KPR) • Hur ser rehabiliteringen ut efter stroke (KPR) • Utevistelse för dementa på särskilt boende varje dag (KPR) • Vi skall också vara vaksamma på "LOV"- lagen om valfrihet få vara kvar, vissa partier vill ta bort den.

Föreningen har ålagille den 19 oktober Vitaby medborgarhus. Smörgås med rökt ål alt. lax som förrätt, kokt och stekt ål alt. lax, äppelkaka och kaffe. Musikunderhållning av Sven-Åke Mårtensson. Pris 300 kr EJ 250 kr som det står i vårt program! Anmälan senast den 5 oktober. För att minska kontanthanteringen är föreningen tacksam för betalning i förväg till vårt bankgiro.

• Hemvändardag den 15 september invigning i Kapellet utställning i Sporthallen mm. SPF Kivikskören medverkar vid invigningen i kapellet.

• Inbjudan från Vitsippan till jazzkväll sista anmälningsdag idag.

• SPF Gullvivan Brösarp höstfest den 21 september. Menyn ändrad. Går fortfarande att anmäla sig.

• SPF Sankt Olof bjuder in 15 pers från Kivik till dans den 14 september. •

Gemensam vårfest för alla Österlenföreningar är bestämd till den 10 maj 2019, enligt turordningslistan är det SPF Sankt Olof tur att anordna festen.

• Teknik hjälp för Iphone och Ipad kommer att finnas på bokbussen.

Nästa månadsmöte är den 2 oktober och då kommer anhörigkonsulent Sofia Spetz att informera om anhörigstöd och vårt medicinombud Margareta Egerius kommer att informera om mediciner.

Lotteridragning gjordes och alla vinnare gratulerades med en applåd och tack till Gullvi och Kerstin som sålt lotter. Dessutom tackades de som skängt vinster till lotteriet.

Mötet avslutades av ordförande. Tack till alla som på olika vis hjälpt till. Till alla "Kom gott hem" ..............................................

Vid pennan Karin Cronvall