5 JUNI 2018

Anteckningar från SPF Seniorerna Kiviks Sillafest på Solevi den 5 juni 2018.

Ordföranden Gull-Mari Nilsson hälsade alla 94 gäster välkomna, och speciellt välkommen till nya medlemmar som var med på ett möte hos oss för första gången: Anita Gunnarsson och Bengt Olsson, Gertrud och Ingvar Andersson, Ragnar Wahlkvist, Alf-Göran Andersson, Ingvar Johansson, Ingrid och Rolf Sjölin.

Gästerna mottogs denna vackra sommardag, nere vid havet, med drink av och med fläderblomsdryck som serverades av Hans-Ingvar och Rohnny.

När inmundigandet av matjessill och nypotatis med alla tillbehör var avslutad blev det underhållning av SPF Kivikskören, som sjöng "Vi hänger med" med text av Rolf Cedergren, "Uti vår hage", "Idas sommarvisa", "Roslagsvår". Därefter blev det allsång och kören avslutade med "Visa till Kivik" (melodi – Skånska Slott och Herresäten, textskrivare - okänd). Kören tackades med varma applåder och en flaska var med en äppeldryck från Kiviks Musteri. För att det inte skall bli några missförstånd i framtiden, beslöts att kören alltid skall benämnas SPF Kivikskören.

Efter kaffe med jordgubbstårta från Mellbybagaren blev det så lite reseinformation av Laila Kindberg: 5 augusti Fredriksdalsteatern "Fars lilla tös", anmälan senast 25 juni. 21 augusti resa till Södra Bornholm. Resan är fulltecknad, men skriv ändå upp er, ev. kan fler bussar sättas in. 14 oktober Kristianstad teater "Singin in the Rain". Anmälan senast 10 augusti. 5-6 dec Julmarknadsresa till Rostock i Tyskland. Anmälningslista och detaljer kommer.

Övrig information: 2 nya kurser är planerade och klara för anmälan: dels matlagning och dels bakning för herrar. Studiecirkel, läsa om ett landskap och sedan arrangera resa dit. Se intresseanmälan och meddela vilket landskap som skulle kunna vara av intresse.

Inbjudningar vänföreningar: 3 aug. SPF Seniorerna Klubb 67 Tomelilla tillsammans med SPF Pilevallen Borrby och SPF Vitsippan Smedstorp bjuder in till dans under tak på Bäckavallen i Spjutstorp. Pris 100:-, egen Fika,ingen föranmälan. 6 aug PRO Onslunda-Spjutstorp, bjuder in till dans på Bäckavallen i Spjutstorp, korvgrillning, kaffe och kaka, 150:- Anmälan senast 26 juli. 5 juli SPF Seniorerna S;t Olof, dans på Kulla kl 17.00, egen fika, pris 100,-, ingen föranmälan.

Boulen i Kivik torsdagar kl. 14.00 och i Vitaby måndagar kl. 13.30 fortsätter. Biljard har uppehåll under juli. Naturcirkeln har uppehåll under juli.

Nästa månadsmöte den 3 juli med korvgrillning på 'Lilla Sten', Samåkning från Äppelgården kl. 17.45.

Avslutningsvis blev det lottdragning och Gull-Mari tackade alla som skänkt vinster och Gullvi och Ingrid som sålt lotter samt gratulerade vinnarna.

Ordföranden framförde ett stort tack till alla som på olika sätt arbetat för att göra den här festen möjlig. Hon avslutade med att önska alla medlemmarna en Riktigt Skön Sommar. Som avslutning sjöngs nationalsången.

Vid protokollet

Birgitta Roos, sekreterare