ANTECKNINGAR MÅNADSMÖTE/SILLAFESTEN 4 JUNI 2019

Efter att gästerna mottagits denna vackra sommardag nere vid havet med en drink av och med fläderblomsdryck, blandad och serverad av Hans-Ingvar och Ronny, hälsade ordföranden Gull-Mari Nilsson alla 81 gäster välkomna.

När inmundigandet av matjessill och potatis med alla tillbehör var avslutad blev det allsång och underhållning av SPF Kivikskören, som sjöng "Vi hänger med" med text av Rolf Cedergren, "Oh, vad livet är härligt", "Visan till Kivik" (okänd textskrivare), "Det ska vá gamla låtar" "Barfotavisan", "Björkens visa" "Oh Boy..." " Det var dans bort i vägen", "Vem kan segla förutan vind" samt "Öppna landskap" av Ulf Lundell. Den fantastiska kören med Ulla Henriksson i spetsen tackades med varma applåder och en flaska cider från Kiviks Musteri.

Efter kaffe och jordgubbstårta från Mellbybagaren informerade ordföranden från distriktets stämma i april, där bl.a. Lars Olof Nilsson från Civilförsvarsförbundet höll ett intressant föredrag om Totalförsvar och Hemberedskap. Han är för övrigt inbokad till vårt månadsmöte i mars 2020.

Övrig information: SPF fyller 80 år i september och att det kommer att firas i Göteborg.

Programmet för Hösten 2019 och förteckning med startdatum för alla aktiviteterna har distribuerats. Boule både i Vitaby och Kivik fortgår, likaså biljarden. Uppehåll i juli för Naturcirkeln men den 28 juni bär det av till Nybromölla och Käsket. Den 2 juli 2019 (om vädret tillåter i år) blir det grillkväll på Lilla Sten. Tag med egen mat och fikakorg, kanske även campingstol. För dom som vill och saknar bil så är det samåkning/avfärd från Äppelgården kl 17.45.

Gull-Mari nämnde också att det är vår tur att arrangera den stora gemensamma Vårfesten för Österlenföreningarna nästa år den15 maj 2020 i Folkets Park, Tomelilla. Trippz orkester är bokad.

Inbjudan från andra föreningar: SPF Gullvivan Brösarp en sammankomst i humorns tecken. 21 aug.

PRO Onslunda-Spjutstorp, korvgrillning 5 aug. Anmälningslistor finns på anslagstavlan.

Laila Kindberg informerade om aktuella resor: Platser finns kvar på resan till Nordvästra Skåne den 19 juni. Sista anmälningsdag 7/6.

Fredriksdalsteatern 4 aug. Anmälan senast 24 juni.

Resa till Bohuslän och Oslo 11-15 augusti. Anmälan senast 30 juni.

Resa till Blekinge 13 sept. Anmälan senast 12 augusti.

Kristianstad teater "Guys and Dolls". 28 okt. Glöm ej välja kött eller fisk. Anmälan senast 15 aug.

Julmarknadsresa till Schwerin 26-28 nov. Anmälan senast 8 okt.

Avslutningsvis blev det lottdragning och Gull-Mari tackade alla som skänkt vinster och Anita och Allan som sålt lotter samt gratulerade vinnarna.

Ordföranden avslutade mötet och tackade alla medverkande som gjort den här festen möjlig och önskade alla en Riktig Skön Sommar. Som avslutning sjöngs nationalsången.

Vid protokollet .................................. Birgitta Roos, sekreterare