ANTECKNINGAR MÅNADSMÖTE 5 MARS 2019

Anteckningar från SPF Seniorerna Kiviks Månadsmöte den 5 mars 2019 kl 15.00 på Äppelgården.

Ordföranden Gull-Mari Nilsson hälsade 57 medlemmar, varav 17 män, välkomna och ett särskilt välkommen till de inbjudna som inte är medlemmar, men som bidragit med foton och berättelser till Berättarcirkeln.

Därefter lämnades ordet över till Dafvid Hermansson, som berättade om arbetet med sammanställningen av allt material som kommit in till Berättarcirkeln. Arbetet har skett i samarbete mellan Museet, SPF Seniorerna Kivik och Vuxenskolan. Projektet riktar sig främst till Kiviksbygden med omnejds händelser på 1900-talet, då 1800-talet är mera känt och dokumenterat. Arbetet startade 2010 med att skapa ordning i befintligt material som då befann sig i en väldig oreda. Våren 2017 startade insamlingen av foton och berättelser, som följdes upp i träffar med Berättarcirkeln på Äppelgården. Dafvid har även gjort hembesök hos 2 personer som inte är i livet längre, nämligen fiskaren Ove Hjelm, Vitemölle och Alvar Nilsson, Svinaberga, som var känd som eldsjälen för friidrotten i Kiviks AIF och som trots sina 99 år hade ett kristallklart minne, delade med sig av sina många foton och berättelser.
Projektet har supportats med bidrag från organisationen "Hela Sverige ska leva" och från Riksantikvarieämbetet. Arbetet är nu tillgängligt och sökbart för forskare. Finns även att tillgå i NAD (Nordiska ArkivDatabasen).
Allt är ännu inte sammanställt, arbetet fortsätter och Dafvid tar fortfarande tacksamt emot fler bilder och berättelser.
Dafvid slutade med att tacka alla som bidragit med sina foton och minnen.

Efter kaffet informerade Laila Kindberg om kommande resor:
28 maj – Resa till Nordvästra Skåne. Ängelholm, Torekov, Båstad, Birgit Nilsson-museet.
Observera att det är "först till kvarn" som gäller, så glöm inte att anmäla er!
4 augusti – Fredriksdalsteatern "Fars lilla tös". Anmälningslistan sätts upp den 1 april.
11-15 augusti – Resa till Bohuslän och Oslo. I vår startar en studiecirkel om Bohuslän, en cirkel i Vitaby och en i Kivik.
20 oktober – resa till Krisitanstads teater "Guys and dolls"
Program för resa till Blekinge kommer senare.

Information från ordföranden Gull-Mari Nilsson:
• Ordföranden påminde om fördelen med att anmäla sig till Smart Senior, som innebär mängder av rabatter. Instruktioner om hur man anmäler sig finns i senaste numret av "Senioren". Ordföranden påminde också om årets medlemskort som bifogades i senaste numret av Senioren.
• Förbundsmästerskap i boule genomförs i Falkenberg den 21-22 augusti.
• Ordföranden påpekade också det faktum att efter den omfattande fiberdragningen har många sagt upp sina fasta telefonabonnemang och gått över till mobiltelefoner. Det är då viktigt att medlemmarna meddelar oss sina nya nummer så att vi kan ha aktuella uppgifter i medlemsregistret. På förbundsnivå jobbar man på att man skall kunna skicka SMS till flera personer på en gång via medlemsregistret. Förmodligen når man fler med information via SMS i stället för via E-post, eftersom en del kanske bara kollar sina mail en gång per vecka, medan man får upp ett SMS så fort man öppnar mobilen.
• Gull-Mari Nilsson deltager i SPF:s distriktsstämma den 4 april i Lund.
• En årskalender från Socialstyrelsen med tips för undvikande av fallskador hade lagts ut på borden.
• Kommande evenemang:
- Dans i S:t Olof den 22 mars
- Vårfest den 2 april kl 16.00 på Äppelgården med musikquiz och underhållning av DC Bells. Anmälan senast den 15 mars.

• Föreningens medlemmar har fått inbjudan från SPF Sankt Olof till Österlenföreningarnas gemensamma vårfest den 10 maj i Folkets Park i Tomelilla. Anmälan senast 18 april. Se anslagstavlan och/eller vår hemsida! När ni anmäler er ange även om ni vill åka taxi!

Slutligen blev det lottdragning och vinnarna gratulerades, de som bidragit med vinster och lottsäljarna tackades.

Ordföranden avslutade mötet och tackade för deltagandet samt önskade alla "kom gott hem"!

Vid protokollet

..............................