12 april 2018

Anteckningar från Vårfest/månadsmöte den 12 april 2018.

Anteckningar från SPF Seniorerna Kiviks Vårfest/Månadsmöte den 12 april 2018 på Äppelgården Kl. 16.00

Ordföranden Gull-Mari Nilsson hälsade alla välkomna och öppnade mötet. Speciellt välkomnades deltagarna från SPF Vallabacken Vitaby samt de nya medlemmarna Ulla och Bengt Olsson som var här för första gången.
Efter maten, Raskarumskyckling, potatisgratäng och sallad välkomnades dagens underhållare Bo Göran Svensson, som sjöng egna och andras visor varvat med roliga historier från när och fjärran. En liten paus togs i underhållningen för kaffe och kaka. Kakan bakad av Kerstin och Stig Walther som tackades. Bo Göran Svensson tackades med en varm applåd och en gåva från Musteributiken.

• Karin Cronvall rapporterade från KPR (Kommunala PensionsRådet).
1. Möte med anhörigkonsulenten i Simrishamn, Sofia Spetz, angående stöd till anhörigvårdare, dit inte bara familjemedlemmar räknas utan det kan även vara en släkting eller god vän. Sofia kan kontaktas av den som behöver stöd i någon form. Även utomstående kan informera Sofia som sedan kontaktar berörd person.
2. Gratis busskort för personer från 75 år och äldre.
Frågan diskuteras vidare och ligger nu hos Skånetrafiken.
3. Anna-Lena Hogerud meddelade att diskussioner pågår angående utveckling av Simrishamns sjukhus. Hon återkommer 12 juni med svar på vad de kommit fram till.
4. Tillgången av lediga platser på särskilda boenden är för tillfället god.

• Laila Kindberg informerade om kommande resor:
1. 29 maj, Smakresa till sydvästra Skåne. Senaste anm. dag 27 april.
2. 5 augusti. Fredriksdalsteatern "Fars lilla tös". Senaste anm. dag 25 juni.
3. 21 aug Södra Bornholm. Senaste anm. dag 21 juli
4. 14 okt. Kristianstad teater, "Singin' in the rain". Senaste anm.dag 10 aug.

• Ordförandens information:
1. Observera att medlemstidningen Senioren nr 2 innehöll medlemskortet för 2018! Om ni har missat att ta ut det meddela gärna Gull-Mari.
2. Senioren nr 3 innehåller startlista för "Gå för världens barn".
Promenera 30 minuter under 30 dagar i maj. Startavgiften går till Världens Barn. Gå gärna ihop några stycken och förena nytta med nöje.
3. Digital version av Senioren finns via inloggning på SPF Seniorerna Mina Sidor.
4. Ett upprop föreligger om att berätta om fallskador för förebyggande planering och rehabilitering.
5. Frågesportstävling "Hjärnkoll" (info på anslagstavlan). Bilda gärna ett lag några stycken (3-mannalag) och anmäl er.
6. Körträff i Eslöv den 29 maj. Kören är informerad genom Berit och Bengt Andreasson.
7. Inbjudan till DM i boule 19 juni från Ättehög, Åstorp. Information överlämnad till Rolf Ingner och Ann-Margret Throbäck.
8. Gull-Mari åker på distriktsstämman i Lund den 12 april.
Gull-Mari är inbjuden till SPF Vitsippan Smedstorps 20-årsjubileum den 20 april.
9. Påminner om utflykten till Österlenkryddor i Köpingebro den 22 maj. (se anslagstavlan) Anm.dag senast 15 maj. Resan sker med samåkning i egna bilar.. Markera på anm.listan om ni kör och hur många passagerare ni har plats för, alternativt om ni vill åka. Detta för att vi skall kunna planera hur många bilar vi behöver.
Anmälningslistan för Sillafesten 5 juni finns även på anslagstavlan! Sista anm.dag 24 maj.
10. Inbjudan från SPF Gullvivan Brösarp till SPF Seniorerna och PRO avdelningarna på Österlen till den traditionella Vårfesten i Tomelilla 4 maj.
11. Enligt önskemål av Hans-Ingvar Hansson påmindes om nästa Naturcirkel den 27 april då man delvis skall gå 'Gårdlösaleden'. Utgår gemensamt i egna bilar från Äppelgården kl. 10.00.

Lotteridragning. Ordföranden tackade dem som skänkt vinster och sålt lotter samt gratulerade vinnarna.
Nästa månadsmöte den 8 maj kl. 15.00. Då kommer Seniorshopen och visar sin sommarkollektion. Efter visningen kan den som vill "shoppa loss".
Nästa styrelsemöte 17 april kl. 09.00.
Ordföranden tackade alla som hjälpt till med dagens fest på olika sätt. Hon önskade alla en fortsatt skön vår och avslutade med 'Kom gott hem'.