ANTECKNINGAR MÅNADSMÖTE 2 OKTOBER 2018

Anteckningar från SPF Seniorerna Kiviks Månadsmöte den 2 oktober 2018 på Äppelgården Kl. 15.00

Ordföranden Gull-Mari Nilsson hälsade alla gäster, 30 damer och 15 herrar välkomna och öppnade mötet. Särskilt välkommen riktades till de nya medlemmarna Kerstin och Thure Kjellberg.

1. Speciellt välkomnades också dagens gäst, Sofia Spetz, anhörigkonsulent i Simrishamns kommun, som under slogan "vem hjälper den som hjälper", informerade om vad kommunen kan erbjuda när det gäller stöd för att underlätta vardagen för en närstående. Hon flaggade speciellt för ett informationsmöte den 23 oktober kl 18.00 i Österlengymnasiets aula. Ingen anmälan krävs. Då kommer representanter från handläggarenheten, vård och omsorg, och hälso-och sjukvårdsavdelningen att berätta om verksamheten och vilket stöd man kan få. Hon berättade också om Bergengrenska centret i Simrishamn, som arrangerar anhöriggrupper, utbildningar och föreläsningar. Där kan man även boka tid för enskilda samtal för råd och stöd. Sofia ville också göra oss uppmärksamma på "Kommunen informerar" i Österlenmagasinet, där man kan läsa om vad som händer inom kommunen.

2. Efter kaffe och kanelbulle informerade vårt medicinombud Margaretha Egerius om mediciner. Hon påpekade att det är viktigt att tänka på fallrisken om man tar insomnings- eller sömntabletter. Vi bör också tänka på att informera vår läkare om vi tar mediciner utskrivna av andra läkare, för att vara säker på att man inte tar mediciner som inte passar ihop. Dessutom bör man bära en medicinlista med sig i plånboken som information.

3. Trafikinformation av Gullvi Andersson.
Tänk på att använda reflexer, både som gående och cyklande. Om man tycker om att sticka finns det garn som är reflekterande. Se också upp för vilt i trafiken, en kollission med vilt skall alltid anmälas, ring 112 och märk ut platsen. Gullvi skänkte 2 st reflexband till dagens lotteridragning.

4. Information från KPR av Karin Cronvall: Busskortet för gratisresor inom Simrishamns kommun för alla över 75 år är nu utskickade. Nu kämpar man för ett Skånekort, som skall gälla över hela Skåne.

5. Laila informerade om resor:
Det finns fortfarande platser kvar till julresan till Huseby.
Julmarknadsresan till Rostock är fulltecknad.

Planerade resor till våren: (februari) resa till Arlövsrevyn. Landskapsresa med studiecirkel – anmäl ert intresse med förslag på landskap.
Resa till nordväst-Skåne 28 maj.
Vinresa till Moseldalen.

Ordförande informerade:

• Karin Cronvall och Gull-Mari Nilsson åker på Skånedistriktets ordförandekonferens i Lund den 25/10. Dit kommer bland annat vår förbundsordförande Eva Eriksson.
• Vi har nu kommit upp i 275 medlemmar i Kivik plus 20 vänmedlemmar. Det skulle vara härligt att innan årets slut nå upp till 300 medlemmar. Nu är det extra intressant att värva för varje värvad medlem får man 1 Sverigelott. Registrera på www.nymedlem.se så får man lotten när nya medlemmen betalat sin medlemsavgift.
• Glöm inte att anmäla er till Ålagillet den 19 oktober senast den 5 oktober.
• Anmälningslistor är uppsatta till Ost- och Vinprovning 22 nov, anmäl senast 15/11. Självkostnadspris, medtag eget vinglas, ange om ni önskar alkoholfria alternativ.
• Anmälningslista är uppsatt till Julfesten den 11 december, senaste anmälan 30/11. Pris 250 kr som vi är tacksamma för förskottsinbetalning till vårt bankgiro.

Nästa månadsmöte den 6 november då det blir "Grekisk dans för tanter". Det är svenska tanter som uppträder med genuin grekisk folkdans. Om intresse finns så kan ledaren kanske arrangera ett par "prova på" gånger.

Lotteridragning gjordes och vinnarna gratulerades med en applåd och tack till Åke och Ing-Britt som sålt lotter. Dessutom tackades de som skänkt vinster till lotteriet.

Ordföranden avslutade mötet och önskade alla "kom gott hem".

.....................
Birgitta Roos