ANTECKNINGAR MÅNADSMÖTE 5 NOVEMBER 2019

Anteckningar från SPF Seniorerna Kiviks Månadsmöte den 5 november 2019 kl 15.00 på Äppelgården.

Till dagens möte hade 50 medlemmar, varav 10 män, kommit bl.a. för att höra Socialchef Stina Lundquist och Åsa Bullarbo från Simrishamns kommun tala om ny teknik i äldrevården och annat som är aktuellt för äldre i kommunen.

Efter information om nödutgångarna hälsade ordföranden Gull-Mari Nilsson alla välkomna, och ett speciellt välkommen till Evy Persson som besökte oss för första gången.

Stina Lundquist inledde med att informera om Socialförvaltningen i Simrishamn, som är den största förvaltningen inom kommunen med 1000 medarbetare. Åsa ingår i utvecklingsteamet som arbetar med den pågående revideringen av Vård- och Omsorgsplanen, som skall vara klar hösten 2020. Hon berättade att inom verksamheten har man en egen IT-avdelning som arbetar med att ta fram hjälpmedel för att de äldre skall klara så mycket som möjligt själva. Man använder bl.a. på försök på Bokebackens boende i St Olof kameraövervakning nattetid för de boende. På många boenden har man byggt in teknik till hjälp i badkar och gungstol, en läkemedelsrobot och cykling via Google map. Även användning av konstgjorda vårdhundar/katter användes inom en del boenden. Hon påminde om kommunens tematräffar som anordnas på Simrishamns bibliotek. På kommunens hemsida finns även en enkät, som hon rekommenderade oss att fylla i. Många frågor och diskussioner följde på deras information. Bl.a. varför "dialogcafeét" endast ordnats i Simrishamn, ett önskemål är att det ibland också kunde flytta ut i byarna. På frågan om trygghetslarm bara kan fås om man har en sjukdomsdiagnos, blev svaret att alla kan ansöka, sedan bedöms behovet från fall till fall. Ett trygghetslarm fungerar endast inomhus i hemmet. Betr. ofrivillig ensamhet uppkom frågan om hur vi skall göra för att nå ut till äldre som upplever ofrivillig ensamhet . Kan man t.ex. be hemtjänstpersonalen fråga dem som de besöker om de vill bli kontaktade med olika förslag om sällskap eller sysselsättning. Stina och Åsa tyckte detta lät OK. Det blev också diskussion om den bristande bemanningen på många boenden, då många tyvärr lämnas utan tillsyn. Gull-Mari tog upp en händelse på Solgläntan som exempel. Lillevångens boende i Simrishamn har nu återgått till kommunal regi, vilket bör bli positivt. Har man klagomål, kan dessa skickas till kommunen, antingen per post eller genom deras hemsida. Därefter tackades Stina och Åsa med applåder och var sin påse äpplen.

Laila Kindberg: Vårens resor är under planering. Aktuella resor just nu är Vellingeblomman den 21 november och julresa till Schwerin den 26 november.

Karin Cronvall informerade från Gårdsrådet: Förändringar i hemtjänsten: S:t Olof utgår från Kivik. Därför behöver man fler lokaler och parkeringplatser. Parkering vid Äppelgården får endast ske om man är fysiskt på besök, ingen parkering vid resor eller utflykter!

Gullvi Andersson tog upp trafikfrågor: Tänk på att vi är inne i den mörka årstiden och var försiktig i trafiken! Glöm ej använda reflexer när ni är ute och går. Gullvi lämnade 2 reflexband till lotteriet som Apoteket i Brösarp skänkt.

Information från Ordföranden: Gull-Mari informerade från ordförandemötet SPF Seniorerna Österlengruppen. Man diskuterade nya stadgeförslaget och gjorde en gemensam skrivelse till Skånedistriktet med kommentarer angående deras remissbehandling av de nya stadgarna. Då det råder delade meningar mellan Skånedistriktets förslag och stadgegruppen i Stockholm kommer detta förmodligen att leda till heta diskussioner på kommande ordförandekonferens i Eslöv. De nya stadgarna skall tas på SPF Seniorernas kongress 2020. Det bestämdes också att det skall lämnas in en skrivelse om att Jan Björk återinsätts som Trafikansvarig för Skånedistriktet. Nya verksamhetsutvecklaren, Maria Karlsson, på Vuxenskolan, ansvarig för Simrishamn, Tomelilla och Sjöbo kommuner kommer att sitta de flesta dagarna i veckan i Vuxenskolans lokaler i Simrishamn, vilket är positivt. Det har kommit upp ett nytt projekt "Europe at Work" som är ett samarbete mellan Kiviks Museum, Europeana, Riksantikvarieämbetet och SPF Seniorerna Kivik, som handlar om arbetsminnen, inte nödvändigtvis från Kivik. Läs vidare på anslagstavlan, SPF Seniorerna Kiviks eller Museets hemsida. Mötet skall hållas lördag 7 december, anmälan senast 2 december till Dafvid Hermansson eller Gull-Mari Nilsson. Gull-Mari återknöt också till diskussionen med Skånetrafiken förra månadsmötet ang. busshållplats vid Lasarettet i Kristianstad och tipsade om att man byter från Regionbuss till stadsbuss buss nr 1 vid stationen och kommer då snabbt till lasarettet.

Till sist blev det lotteridragning och Gull-Mari gratulerade vinnarna och tackade dem som skänkt vinster och Kerstin och Hans-Ingvar som skött lotteriet.

Hans-Ingvar påminde om den sista utflykten i Naturcirkeln i år den 29 nov. kl 10.00 som går till Stenshuvud och då det också blir korvgrillning.

Nästa månadsmöte är Julfesten den 3 december, med mat, lucia och kören. Anmälan senast den 20 november, gärna förskottsbetalning.

Gull-Mari tackade för dagens möte och avslutade med Kom gott hem!

Birgitta Roos