ANTECKNINGAR MÅNADSMÖTE 3 SEPTEMBER 2019

Anteckningar från SPF Seniorerna Kiviks Månadsmöte den 3 september 2019 kl 15.00 på Äppelgården.

Ordföranden Gull-Mari Nilsson hälsade 61 medlemmar, varav 15 män, välkomna till detta första möte efter sommaruppehållet och berättade samtidigt att SPF fyller 80 år i år. Den första SPF-föreningen startades den 5 september 1939 i Göteborg.

Mötet inleddes med att välkomna dagens gäster och underhållare, Gunilla och Thomas Poppe. Gunilla Poppe berättade fängslande om sin man, Nils Poppes, uppväxt och framgångar inom film och teater. Detta varvades med trevlig sång och musik av sonen Thomas. En uppskattad underhållning.

Därefter avnjöts kaffe och tårta från Mellbybagaren.

Laila Kindberg informerade om aktuella och kommande resor: Det finns platser kvar på resan till Karlskrona den 12 september, (den 13:e är fulltecknad). Platser finns kvar på resan till Kristianstad teater 20 oktober. Platser finns även på 3-dagarsresan till Schwerin 26 november. En nyinsatt resa är en dagsresa till Vellingeblomman 21 nov. (se anslagstavlan!) Arbetet med nästa års resor pågår. I fortsättningen kommer inga extra buss-stopp att göras, utan upptagning kommer endast att ske på ordinarie platser, d.v.s. Äppelgården, Brösarp, Vitaby, Simrishamn, Tomelilla och Smedstorp.

Karin Cronvall informerade från KPR (kommunala pensionärsrådet): Man har det första mötet för hösten den 5 september. Man kommer att koncentrera sig på arbetet med att motverka ofrivillig ensamhet, som är ett riksomfattande ärende. En utbildning har tagits fram: " tillsammans mot ensamhet", en cirkel för den som är intresserad av att engagera sig i arbetet.

Ordföranden informerar: Alla aktiviteter och cirklar startar enligt planerade datum i september. Hans-Ingvar påpekade dock att avfärden för Naturcirkelns mejeribesök den 27 september är flyttad till kl 12:30 för att anpassas till besök vid mjölkning. Information om det nyöppnade Kiviks Gym med lista över bemannade öppettider finns på anslagstavlan.

Nästa månadsmöte är den 1 oktober, kl 15.00, då Skånetrafiken kommer och informerar om det nya biljettsystemet och vad som kommer att ersätta jojo-kortet.

Att äta ål är ju kontroversiellt, om man överhuvudtaget kan köpa färsk ål. Vi kan inte heller köpa färdigkokt eller stekt ål. Vi har därför beslutat att kalla festen i Vitaby medborgarhus den 18 oktober för Höstfest och vi kommer att servera en god och mustig fisksoppa från Buhres. Givetvis blir det också äppelkaka med vaniljsås. För musiken står Sven-Åke. Anmälningslista finns på anslagstavlan och där kan man kryss i om man vill åka taxi från Kivik. Anmälan senast den 7 oktober. Beräknat pris för mat och musik är 250 kr, som vi i vanlig ordning gärna ser att ni betalar in i förväg till vårt bankgiro.

Mötet avslutades med den sedvanliga lotteridragningen och ordföranden gratulerade vinnarna och tackade för skänkta vinster samt tackade Gullvi och Ing-Britt som skött lotteriet.

Gull-Mari avslutade mötet med att tacka alla som på olika sätt hjälpt till och önskade alla "kom gott hem".

Birgitta Roos Sekr