ANTECKNINGAR MÅNADSMÖTE 6 NOVEMER 2018

Anteckningar från SPF Seniorerna Kiviks Månadsmöte den 6 november 2018 kl 15.00 på Äppelgården.

Ordföranden Gull-Mari Nilsson hälsade alla gäster, 41 damer och 9 herrar välkomna och öppnade mötet. Ett särskilt välkommen riktades till den nya medlemmen Marie-Terese Sundvisson.

1. Dansgruppen "Grekisk dans för tanter" under ledning av Ingrid Brink visade upp danser från olika delar av Grekland med färgsprakande dräkter från respektive region. En "prova-på-kurs" är planerad i Vitaby medborgarhus i mars nästa år. Anmälningslista finns på anslagstavlan. Ordföranden tackade för en strålande uppvisning och lämnade över en flaska "Årets skörd" till var och en.

2. Vid det efterföljande kaffet gick damerna runt och visade sina fina dräkter då åhörarna också kunde ställa frågor.

3. Reseinformation av Laila Kindvall. Det finns fortfarande platser kvar på julresan till Huseby. Anmälan direkt till Ulf, Kiviks taxi! Julmarknadsresan till Rostock är fulltecknad. Resa till Arlövsrevyn 15 febr. Anmälan senast 18 dec. Dagsresa till Nordvästra Skåne 28 maj. Programmet ej klart. Studiecirkelresa Bohuslän, även med ev. utflykt till Oslo vecka 31-32, program kommer senare.

4. Information från ordföranden. Ordföranden informerade från ordförandemötet SPF Österlengruppen: Lars Carlstedt, ordförande SPF Tomelilla fick uppdraget att bevaka händelseutvecklingen för Simrishamns sjukhus. Lars kämpar också vidare med Skånetrafiken om att seniorer ska få kunna åka för reducerat pris i hela Skåne under lågfrekventa tider, dvs 9.00-15.00 och efter kl 19.00. Beslöts också att vi, SPF Österlenföreningar, skall göra en gemensam nominering av Ronny Larsson, ordf. SPF Simrishamn, till Skånedistriktets styrelse på 2 år. Mer tyngd när vi gör gemensam nominering. Sedan har vi 2 st från den här sydöstra hörnan som är involverade i Skånedistriktet (Philip Ohlsson, valberedningen i Brösarp) Ordföranden har tillsammans med Karin Cronvall varit på Skånedistriktets ordförandekonferens i Lund där de fick träffa förbundsordförande Eva Eriksson, som bland annat berättade att i riksdagsvalet i år var 27% av de röstande över 65 år och i riksdagen som har totalt 349 platser kom det in 5 personer över 65 år. Eva Eriksson menade att de viktigaste frågorna för SPF att driva är ekonomi, bostäder och vården. Att man bör se över hela pensionssystemet, ta upp frågor om hur man skall bygga i kommunerna, att man borde använda seniorer som remissinstans när det gäller byggnation och boende, ex.vis bildande av "äldreboråd". Då JoJo-kortet upphör att gälla den 15 december nästa år skall man införa ett nytt kort som kopplas till den nya prismodellen med 3 zoner. Vi skall försöka få hit Skånetrafiken på ett månadsmöte i maj eller nästa höst för att informera om det nya systemet. En annan viktig information var från Pensionsmyndigheten om bostadstillägg. Man räknar med ett mörkertal på ca 100 000 personer som inte har bostadstillägg, men som har rätt till det. Vi skall försöka få hit broschyrer som kan finnas till var och en och material som vi kan visa på filmduken ang. ansökan om bostadstillägg.

5. Kommande aktiviteter: Ost- och vinprovning den 22 november, senaste anm.dag 15 nov. Julfest 11 december, senaste anm.dag 30 nov. Pris 250 kr. Betala om möjligt i förväg på bankgiro.

6. Lotteridragning gjordes och vinnarna gratulerades med en applåd och tack till Anita och Kerstin som sålt lotter. Dessutom tackades de som skänkt vinster till lotteriet.

7. Övrigt Kaffepriset höjs med 5 kr till 30 kr/person nästa år, motsvarande "kökets" höjning den 1 okt. 2018. Glöm ej att boka lokalen för aktiviteter 2019 på anslagstavlan. Boule fortsätter hela vintern. Naturcirkeln startar igen 22 febr och man ser gärna att fler anmäler sig. Hans-Ingvar Hansson framför att valberedningen önskar namnförslag till styrelsen inför 2019.

Ordföranden tackade för dagen och avslutade mötet med "kom gott hem" och glöm inte reflexerna! .................... Bigitta Roos