6 MARS 2018

ANTECKNINGAR MÅNADSMÖTE 6 MARS 2018.

MÅNADSMÖTE den 6 mars 2018 kl. 15.00 på Äppelgården SPF Seniorerna Kivik hade räknat med att författaren Hans-Inge Persson skulle komma från Lund och föreläsa om "den inhumana vården". Men han backade tidigt, orolig för det väderostadiga Österlen. Vi blev endast drygt 40 personer, några från SPF Seniorerna Vallabacken Vitaby, som välkomnades för första gången i vår förening efter att SPF-föreningarna i Vitaby och Kivik gått samman – plus givetvis de inbjudna politikerna från Simrishamns kommun. Vår ordförande Gull-Mari Nilsson uttryckte sin glädje över att sex partier skickat sina representanter för att svara på frågor om situationen för oss äldre i Kivik med omnejd. - Vad som gjorts tidigare lägger vi bakom oss. Nu fokuserar vi på hur ni ser på framtiden", påpekade Gull-Mari till de fem kvinnorna och den ende mannen vid bordet. Kvinnorna var Pia Ingvarsson (s), Lisa Kvarnbäck (mp), Anita Svensson (c), Anne-Li Roshagen (kd) och Maria Linde Strömberg (m) – plus den ende av manskön: Staffan Olsson (fi). Äldst (80) av dem alla men rejält på hugget när han svarade på frågorna från Gull-Mari och åhörarna på Äppelgården. De sex på podiet var rörande överens om det mesta som togs upp. Om det var för att de tyckte så eller om de fiskade röster inför höstens val? Inget vet. Svar så småningom. Vi diskuterade äldrevården, Simrishamns sjukhus, utsikter för att starta palliativ vård och hospice i Simrishamn, eventuella skattehöjningar de närmaste åren och möjligheter att skapa "flyttkedjor" för de äldre som bor i för stora hus och heller skulle vilja leva i lägenhet. Men bristen på lämpliga lägenheter är stor, det kostar stora pengar för byggföretagen att få till hyfsat billiga bostäder. Och avgörandet ligger i sådana frågor oftast på riksdagens bord. Ämnen som också togs upp till diskussion var: Pension att leva på, allmän screening av prostatacancer, mammografi även efter 74 år, huruvida munhälsa och tandvård borde ingå i den allmänna sjukförsäkringen, LSS. Efter fyllda 65 år har vissa bara rätt till skäliga levnadsvillkor, inte goda ... Vidare vaccinationsprogram för lunginflammation, bältros och influensa. Kollektivtrafiken – Jojo-kort finns bara tom år 2019. Ordföranden föreslog att det borde finnas tillfällen till Teknikhjälp (iPhone och iPad) på Äppelgården, såsom det finns på Simrishamns bibliotek och hos it-Malte för äldre. Dessa förslag tog politikerna med sig och lovade återkomma till ordföranden, likaså om att införa 'kodlås med tag' på Äppelgården. En medlem frågade om 'var det finns skyddsrum i Kivik'. Politikerna lovade återkoppla till ordföranden. Den ordväxling som utlöste flest sura miner, blandade med skratt, blev mellan vår Gull-Mari Nilsson och Pia Ingvarsson. Gull-Mari vägrade ta till sig ordet "brukare", som de kallas som anlitar hemtjänsten och finns på äldreboenden. Pia skyllde på att ordet fötts på Socialstyrelsen – men uppmanade oss att hitta på något trevligare. - Räcker det inte att kalla personen vid namn, boende eller kund", undrade Gull-Mari indignerat. Alla verkade hålla med. "LOV" – Lagen om valfrihet - tänker ju kommunen fortsätta att använda enligt politikernas besked. Det innebär att de som behöver hemtjänstinsatser kan välja om de vill använda kommunens eller ett privat företags hemtjänst. Där av kopplingen till "kund". Gull-Mari Nilsson informerade sedan – efter det efterlängtade kaffet – om att den nyrenoverade boulebanan i Kiviks hamn invigs den femte april klockan 14.00. Välkomna då, oavsett om ni bara vill titta eller prova på att kasta bouleklotet rätt i banan. Prova gärna, det är kul. Laila Kindberg gav oss information om våra planerade resor såsom Skånska smaker och Fredriksdalsteatern. De finns också att läsa om på hemsidan. Fjärde maj är SPF Seniorerna Kivik tillsammans med övriga SPF- och PRO-föreningar på Österlen inbjudna till SPF Seniorerna Gullvivan Brösarps gemensamma vårfest i Tomelilla Folkets Park. Anmälan senast den 15 april på Äppelgården eller till Gull-Mari Nilsson. Läs också mer om den här under rubriken Aktiviteter. Det blev också dragning på lotterierna. Den som vann flest priser (två) var Hans-Ingvar Hansson och inbjudna politikern Anita Svensson. Den frispråkiga centerdamen påstod att hon skämdes över att åka hem med både kaffe och något annat. Det behövde Anita inte göra. Gull-Mari Nilsson påminde om att anmäla sig till nästa månadsmöte den 10 april - som är Vårfest med bland annat Raskarumskyckling med tillbehör, kaffe och kaka samt musik och underhållning av Bo-Göran Svensson. Ordföranden avslutade mötet och önskade alla en Glad Påsk.