ANTECKNINGAR MÅNADSMÖTE/VÅRFEST 2 APRIL 2019

Anteckningar från Vårfest/Månadsmöte med SPF Seniorerna Kivik på Äppelgården tisdagen den 2 april 2019.

Britta Andersson hälsade 45 medlemmar, varav 11 män, välkomna till dagens möte.
Mötet inleddes med underhållning av DC-Bells. Tre duktiga damer som blandade sång och musik med en musikquiz som var en uppskattad tävling.
Efter denna skönsång serverades god mat bestående av Raskarumskyckling med potatisgratäng och hemmagjord sallad.

Laila Kindberg informerade om kommande resor:
• Resan till Nordvästra Skåne den 28 maj är fulltecknad, men det kommer att arrangeras ytterligare en resa samma vecka.
• Resa till Bohuslän 11-15 augusti inklusive 1 dag i Oslo. Sista anmälningsdag den 30 juni.
• Fredriksdalsteatern den 4 augusti. Anmälan senast 24 juni.
• Kristianstads teater "Guys and dolls" 20 okt. Anmälningslista kommer upp 1 maj.
• 26-28 nov. Resa till Schwerin i Tyskland. Program kommer senare.

Trafikinformation av Gullvi Andersson.
Gullvi hade satt ihop en trevlig och rolig dikt, där hon uppmanade till extra försiktighet i trafiken nu när den intensiva trafiken börjar vid konstveckan och fortsätter över
äppelmarknaden.

Karin Cronvall informerade från möte med KPR:
• KPR undrar hur situationen ser ut inom äldreomsorgen avseende budget och den vård och omsorg som erbjuds.

Socialchefen svarar: Vid årsskiftet visade socialförvaltningens alla verksamheter svarta siffror. Anpassningen har gått fort och ingen personal har sagts upp. Genom att starta upp en bemanningsenhet har ordinarie personal använts effektivare och antalet vikarier har minskat. En översyn har gjorts av alla verksamheter, inte bara vård och omsorg. Fortsatt anpassning av budget sker. Det finns ingen kö till särskilt boende trots två enheter i malpåse. Det finns dessutom ett lagom antal lediga lägenheter i särskilt boende.

• KPR undrar om vårdbehovet fortsätter att minska.

Socialchef: Trots lediga lägenheter och ingen kö till särskilt boende så är antalet hemtjänsttimmar fortfarande lågt. Det visar på att många äldre är friska längre. Samtidigt är det många i kommunen som har insatser från både hemtjänst och hemsjukvård och där avancerad hemsjukvård erbjuds i hemmet.

• KPR lyfter frågan om äldreombudsman.

Det beslutades i kommunfullmäktige för 4-5 år sedan att en äldreombudsman skulle inrättas. Efter att ha fått ta del av erfarenheter från Kristianstad kommun, där man haft äldreombudsman, beslutades att funktionen i stället skulle arbetas in i kommunens kommande kontaktcenter. När Kontakt Simrishamn nu varit igång ett tag finns det möjlighet att börja utbilda personal så att de ska kunna ha dessa arbetsuppgifter.

• KPR vill att Snurringen (en lokal busslinje inom Simrishamns tätort) går 2 gånger per dag på lördagar.
Detta testas under sommaren. Med början i maj har kommunen köpt till turer mellan kl 10.00-14.00 för lördagen. Det är viktigt att folk då använder sig av Snurringen så att det blir tydligt att behovet finns.

• KPR undrar om förebyggande hembesök inte erbjuds längre för dem som är 80 år.

Socialförvaltningen kommer att fortsätta med förebyggande hembesök. Socialnämnden har beslutat att förändra från en hundraprocentig tjänst till femtio. Det är ny personal som ska introduceras i arbetet men det är på gång och förebyggande hembesök kommer att erbjudas.
Karin påpekade att Gårdsrådet har möte den 23 april och undrade om någon hade något att ta upp. Ingen fråga kom upp.

Kommande aktiviteter:
- Nästa månadsmöte den 7 maj kl 15.00 på Äppelgården, då vi får besök av Sparbanken Syd. Det blir även information om hur man söker bostadstillägg.
- Sillafest på Solevi den 4 juni 2019 kl 16.00. Anmälan senast 20 maj.
- Inbjudan från SPF Sankt Olof till SPF Österlenföreningarnas gemensamma vårfest den 10 maj i Folkets Park, Tomelilla.
- Bowlingen startar den 10 maj.

Slutligen blev det lottdragning, vinnarna gratulerades och lottsäljarna och de som skänkt vinster tackades.
Britta Andersson tackade för visat intresse och avslutade mötet med att önska alla "kom gott hem, och tänk på trafiken".

Vid protokollet

.................................