Nyheter (klicka på notisrubrikerna för att se hela artikeln)

Årsmötet beslöt enhälligt att SPF Lund Öster skall gå samman med SPF Lund Centrum

SPF Seniorerna Lund Öster går samman med SPF Seniorerna Lund Centrum. Det beslöt SPF Lund Östers årsmöte enhälligt den 16/2 2023. Ett 60-tal medlemmar hade tagit sig till Träffpunkt Linero för att delta i årsmötet. Som en bekräftelse på samgåendet överlämnade Östers ordförande, Karin Liljeroth, föreningens ordförandeklubba till Centrums ordförande, Christer Särnstrand (se bilden).

Skönsång och intressant berättelse om Taube på sista månadsmötet

Inget luciatåg, men väl lussekatter och hjärtformade pepparkakor blev det på sista månadsmötet för årets hos SPF Seniorerna Lund Öster. Och så en intressant berättelse om Evert Taube och hans liv – med fin sång därtill. Maria Jönsson stod för både berättande och sång med gitarraccompanjemang.

Lockande med hjärta och smärta

Hjärta och smärta är tydligen ett tema som lockar till besök på månadsmöte. Den 29 november samlades ett 60-tal medlemmar på Träffpunkt Linero för att lyssna på hjärtläkaren Thomas Pettersson när han berättade om hjärtat. Detta gjorde han tillsammans med gitarristen Ingemar Nilsson, som framförde sånger som passade till föreläsningen.

God mat rundade av kylslagen men intressant tur till Flyinge Kungsgård

Vinterkylan behagade komma samma dag som SPF Seniorerna Lund Öster hade sin sista utflykt för säsongen. Turen gick till Flyinge Kungsgård där ett 25-tal huttrande medlemmar fick en rundvandring med mycket intressant information. Här fläktar historiens vingslag: Flyinge är nämligen ett av världens äldsta stuterier med anor från 1100-talet.