Skönsång och intressant berättelse om Taube på sista månadsmötet

Inget luciatåg, men väl lussekatter och hjärtformade pepparkakor blev det på sista månadsmötet för årets hos SPF Seniorerna Lund Öster.
Och så en intressant berättelse om Evert Taube och hans liv – med fin sång därtill. Maria Jönsson stod för både berättande och sång med gitarraccompanjemang.

Ett 40-tal medlemmar hade mött upp till mötet i ett juldekorerat Träffpunkt Linero.

Föreningens ordförande Karin Liljeroth brukar hälsa deltagarna välkomna till mötet. Den här gången hindrade en förkylning detta, varför v ordförande Lars-Gösta Jardevall hälsade välkommen.

Till kaffet serverades rejäla och goda lussekatter samt hjärtformade stora pepparkakor från Chokladserenad i Stora Råby (dvs närproducerat).

Efter en stunds fika och livligt samspråkande var det dags för Maria Jönsson att ta över. Hon inledde med att presentera sig själv och varifrån hon kommer. Många djur finns det i hennes hemmiljö vilket kan bli lite stimmigt. Ett framträdande som hos SPF Lund Öster såg hon därför nästan som avkoppling.

Därefter berättade hon om Evert Taube – från hans barndom på Vinga utanför Göteborg, där hans far var fyrmästare. Vidare till hans konstnärsambitioner som ledde honom till Stockholm. Här levde han fattigt och gick så småningom till sjöss. Evert hade således en lång resa från fattiga barndoms- och ungdomsförhållanden till att så småningom bli en av Sveriges mest firade artister.

I grunden ville han bli stor konstnär och författare, men det var som visdiktare och poet som han blev berömd och älskad.

I berättelsen om Evert ingick även att Maria sjöng flera av hans mest kända sånger. Och flera i publiken passade på att sjunga med i de kända texterna.

Efter Marias berättelse och sång var det tid för lotteri. Vinstbordet var fyllt med fina vinster. Alla fick ett antal gratis lotter. Flera hade sådan tur att mer än en lott gav vinst.

Kanske var detta det sista månadsmötet med SPF Seniorerna Lund Öster. Styrelsen har föreslagit att föreningen skall gå samman med SPF Seniorerna Lund Centrum. Klicka här för att läsa varför. Beslut om detta skall medlemmarna fatta på ett extra och ett ordinarie årsmöte i januari och februari 2023.

Text och bild: Lars-Gösta Jardevall

Uppdaterat 2022-12-14