SPF Seniorerna Lund Centrum

Välkommen till SPF Lund Centrum våren 2023

Efter åren med pandemi har vår förening fortsatt växa i medlemstal. Detta kräver att vi måste ha ett omfattande och varierat program med aktiviteter som vi hoppas ska tillfredsställa medlemmar med olika intressen.
För att styrelsen ska orka med detta krävs att fler medlemmar engagerar sig i föreningens verksamhet på olika sätt. Vi kommer därför att kalla intresserade till en träff för att diskutera möjligheten att bilda en grupp med volontärer som kan hjälpa till med olika aktiviteter. Vi kommer att gå ut med en sådan kallelse i ett nyhetsbrev i början av vårterminen.
Läs noggrant igenom Viktig information nedan!
I programmet på hemsidan införs ändringar och nyheter kontinuerligt.
Man kan också ladda ner en app till sin smarta telefon och då kan man bli påmind om nyheter direkt i telefonen och därifrån komma in på vår hemsida.
SPF-appen kan du ladda ner gratis från din appbutik.

SPF Lund Centrum är som alla SPF föreningar politiskt och religiöst oberoende.
Föreningen grundades i september 1990.
För närvarande har vi drygt 1.200 medlemmar.

Viktig information
Redan medlem.
Medlemsavgiften är 250 kronor för 2023. Av detta går 160 kronor till SPF centralt, 30 kronor till Skånedistriktet och 60 kronor till vår förening.
Fakturan skickas ut från SPF:s centrala kansli och ska betalas senast den 31 januari. Kom ihåg att ange OCR-numret som framgår av fakturan.
I medlemskapet ingår tidningen Senioren med nio nummer per år och där finns information om olika förmåner. Medlemskortet bifogas i februarinumret!

Ny medlem.
Om du vill gå med i vår förening kan du antingen anmäla dig via vår hemsida eller kontakta vår medlemsansvarige (Inger Jandréus, ij@spflundcentrum.se telefon 076-022 59 83).
Vi använder oss inte av systemet med vänmedlemmar, utan alla som tillhör en annan SPF-förening kan delta i våra arrangemang. Medlemmar i SPF Seniorerna Lund Centrum har dock förtur – övriga är välkomna i mån av plats.

Anmälan och betalning.
Vid varje aktivitet anges såväl första som sista anmälningsdag. Invänta bekräftelse innan du betalar, antingen till bankgiro 870-0544 eller Swish 123 147 42 53. Ange namn på samtliga personer och aktuell aktivitet. Sista betalningsdatum finns angivet för varje programpunkt. Anmäl helst via e-post.
Återbud. Vid förhinder kan plats som gäller en utflykt/aktivitet överlåtas till någon annan, meddela om möjligt i förväg. Beställd mat och entréavgift kan återbetalas under förutsättning att vi, i vår tur, slipper betala denna kostnad. Del i till exempel bussresa eller guidning återbetalas aldrig, inte heller belopp lägre än 100 kronor.
För resor arrangerade av resebyrå gäller deras bestämmelser.

Specialkost. Till aktivitet där mat ingår måste specialkost uppges i samband med anmälan. Vid våra månadsmöten kan vi endast erbjuda traditionellt kaffebröd.

Bussutflykter
Turistbusshållplatsen har flyttat från Bangatan till Spolegatan 6.
Så här hittar du den nya hållplatsen:

Vi utgår från den gamla turistbusshållplatsen alldeles i närheten av ICA Malmborgs:
Fortsätt sedan Bangatan fram, passera Clemenstorget och fortsätt rakt fram på Spolegatan (Bangatan byter namn efter Clemenstorget) nästan ända fram till Fredsgatan. Där hittar du hållplatsen som har beteckningen Lund C R.

Från och med den 13 april 2023 kommer bussen att hämta upp medlemmar vid Thulehem 20 minuter före den tid som är angiven i programmet.
Vid anmälan måste man ange var man vill bli upphämtad.
Den tid som anges i programmet gäller alltså påstigning vid Turistbuss-hållplatsen enligt ovan.

Ändringar som har betydelse för vårt register
Nytt telefonnummer, ny mejladress etc. meddelas till vår medlemsansvarige Inger Jandréus, ij@spflundcentrum.se, telefon 076-022 59 83.

Eventuella frågor gällande arrangemangen besvaras av den som tar emot anmälan.

Vi värnar om dina personuppgifter!
För SPF Seniorerna Lund Centrum är det viktigt att dina personuppgifter hanteras på ett tryggt och ansvarsfullt sätt. Den 25 maj 2018 fick vi en ny dataskyddslag (GDPR) som innebär att skyddet för din personliga integritet stärks.

(Sidan uppdaterad 2023-10-01)