Årsmötet beslöt enhälligt att SPF Lund Öster skall gå samman med SPF Lund Centrum

SPF Seniorerna Lund Öster går samman med SPF Seniorerna Lund Centrum. Det beslöt SPF Lund Östers årsmöte enhälligt den 16/2 2023.
Ett 60-tal medlemmar hade tagit sig till Träffpunkt Linero för att delta i årsmötet.
Som en bekräftelse på samgåendet överlämnade Östers ordförande, Karin Liljeroth, föreningens ordförandeklubba till Centrums ordförande, Christer Särnstrand (se bilden).

Trots intensiva uppmaningar på flera årsmöten samt i brev, mail mm till medlemmarna har ingen anmält sig som kandidat till styrelsen eller programgruppen i SPF Lund Öster. När nu tre styrelsemedlemmar - sedan länge aviserat - lämnar finns inte möjlighet att driva föreningen vidare.

Styrelsen har därför föreslagit årsmötet att föreningen skall slås samman med SPF Lund Centrum.

Detta bekräftades enhälligt av deltagarna i ordinarie årsmötet den 16/2 2023.

För en sammanslagning med en annan förening krävs dock beslut på två årsmöten. Därför hade föreningen ett extra årsmöte den 11/1 2023. Även detta årsmöte röstade enhälligt för en sammanslagning.

Det ordinarie årsmötet den 16/2 leddes av Karin Liljeroth med Eva Lundberg som sekreterare. Karin inledde mötet med en parentation för avlidna medlemar.

Därefter redogjorde hon för innehållet i verksamhetsberättelsen utom ekonomiavsnittet, som utförligt beskrevs av kassören Lars-Göran Angantyr.

Huvudpunkten på dagordningen var dock föreningens framtid. Karin beskrev situationen och lade sedan fram styrelsens förslag: samgående med SPFLund Centrum.

Centrums ordförande, Christer Särnstrand, var gäst på mötet. Han informerade om Centrums verksamhet. Därefter var det dags för beslut.

Alla mötesdeltagare räckte upp handen som tecken på att man röstade ja till samgående med SPF Seniorerna Lund Centrum.

Alla medlemmar i Öster kommer automatiskt att överföras till Centrum. Inom kort kommer de också att få ett brev innehållande en specialutgåva av Centrums vårprogram - speciellt inriktat på Östers medlemmar.

En anpassning till Östers medlemmar är att utflyktsbussar även i fortsättningen kommer att utgå från Thulehem. Därefter kör de till Turistbusshållplatsen vid Lund C, som är den "normala" på- och avstigningsplatsen för Centrum.

Många mötesdeltagare dröjde sig kvar och pratade. Flera uttryckte vemod över att SPF Lund Öster inte kunde leva vidare som egen förening, men förstod samtidigt varför så inte kan ske.

Text och bild: Lars-Gösta Jardevall