Klarar sig politikerna på pensionen en vecka?

Under vecka 19 kommer Anders W Jonsson (C) gruppledare riksdagen, Jakob Forssmed (KD) tf partiledare, Johan Forssell (M) vice ordf Socialförsäkringsutskottet och Lotten Sunna (F!) talesperson socialförsäkringsfrågor att testa att klara sig på en normal pension. Får de pensionspengarna att räcka?

• Utmaning

Fyra rikspolitiker kommer under vecka 19 att delta i SPF Seniorernas utmaning att klara sig på en normal pension. Deltagare är Anders W Jonsson (C) gruppledare riksdagen, Jakob Forssmed (KD) tf partiledare, Johan Forssell (M) vice ordf Socialförsäkringsutskottet och Lotten Sunna (F!) talesperson socialförsäkringsfrågor.

Får politikerna pensionerna att räcka till mat och fritid? Går det att klara sig på en normal pension och känna livskvalitet?

Under veckan ska de fyra politikerna klara av att finansiera alla måltider och fritidsaktiviteter med sina pensionspengar. Dagligen får de en (fiktiv) utmaning via sms, t ex gå på bio med en kompis 100 kr eller spela boule med din lokala SPF Seniorerna-förening 50 kr – som de sen ska tacka ja eller nej till. Deltagarna ska dagligen dokumentera vad de ätit och spenderat pengar på i sociala medier. Jakob Forssmed (KD) kommer att anta utmaningen att spela boule samt fika och samtala med medlemmar i en av SPF Seniorernas föreningar under veckan.

Torsdag den 4 maj ses deltagarna på riksdagen kl 11:45-12:00, och väljer då var sitt kuvert med en veckas nettopension, slantarna i kuverten kommer att skilja sig åt något (nånstans runt 1000 kr +/- nån hundralapp, efter att SPF Seniorerna dragit av för fasta kostnader).
Anders, Jakob och Lotten genomför veckan den 8-14 maj, Johan den 10-16 maj.

Efter veckan träffas vi för att summera: politikerna redovisar om de fick pengarna att räcka till, hur veckan varit jämfört med en vanlig vecka osv.

Läs mer om utmaningen och dess regler här: