Filmer av Göran Emerius.

Kulturarrangemang för våra föreningarna

Vid senaste månadsträffen den 20 januari 2023 medverkade Göran Emerius och visade en av sina många fina filmer.
Dan Hälsing

Jag tänker att det kan vara ett bra förslag för flera av våra föreningar.
Göran har ett stort antal filmer att välja på.
Fina filmer som verkligen uppskattas av våra medlemmar.
Jag bifogar förteckning över filmerna och prisförslag
Ta gärna kontakt med Göran som bor i Edsbyn.

Beskrivning av filmer producerade av Göran Emerius / Taigafilm:

”Möten i Voxnadalens natur” 48 min.
Filmaren Göran Emerius berättar i  dagboksform om möten i Hälsingenaturen med fåglar, djur och människor i det Biosfärområde Voxnadalen, som i stort omfattar Voxnaälvens avvattnngsområde.

"Till natur vid världens ände" 34 min.
På vårt norra halvklots ekosystem har olika växter och djur har funnit en plats. Göran Emerius for till den sydligaste delen av Syd-Amerika och Eldslandet för att se exempel på livsformer anpassade till ett liv i marker tuktade av närheten till det kalla Antarktis.

"Älven från skogen" 24 min.
Berättar om naturupplevelser vid en fritt rinnande skogsälv, Råneälven, i Norrbotten under olika årstider.

"I jaguarens spår" 28 min.
I Syd-Amerikas ursprungliga marker i Amazonas lever jaguaren. Filmaren Göran Emerius som mött rovdjur i Europa och Nordamerika berättar om sökandet efter den fläckiga katten i Peru och Brasilien.

"Fjällnära skog - den sista utposten" 28 min.
Den fjällnära skogen är svårföryngrade marker. Det har inneburit att stora delar av den ännu finns kvar. Filmaren Göran Emerius berättar om den här naturmiljön och vi får i filmen också träffa några människor, som har en relation till just den skogen.

”Bergtagen”, 29 min.
Om fascinationen för bergland som en del av oss har. Vi färdas med gummibåtar 20 mil genom ett obefolkat bergland från Kanada in i Alaska. En färd som ger tankar om berglandens tillblivelse och utformande. Island, Kanada och Alaska besöks.

”I vargars spår” 30 min.
Filmen berättar om ett sökande efter att få möta vargar. Den börjar i det vargfattiga Norrbotten via Syd-Sverige till Alaska och sedan ut på den vidsträckta tundran i Kanada, där jag får möta vita tundravargar som lever fritt i en opåverkad miljö.
Finns även i en version kring 40 minuter.

"I den vita svartbjörnens marker" 41 min.
Filmen berättar om hur vi var 3 kamrater som med segelbåt seglade in i fjordlandet Great Bear Rainforest i British Columbia i Kanada, ett reservat med en yta omkring 64.000 km2 famnat av en tempererad regnskog. Vi sökte längs regnskogens laxbäckar efter en vit fas av svartbjörn som bara finns i denna del av världen. Det blev närkontakter med svartbjörnar, vargar och grizzlybjörnar.

”Vi for till Alaskas vildmark” 40 min.
Om att uppleva naturområden i Alaska som avsatts som vildmarksområden och som fortsatt ska bevaras som vildmarker. Färden går till syd-östra Alaska bl.a till Kuiu Island och med en del funderingar kring begreppet vildmark.

”I björnland” 18 min.
Visar hur man vid finsk-ryska gränsen kan få krypa in i gömslen och se vilda björnar och ibland vargar. Det är en eko-turism som finns sparsamt i vårt land.

"Alaskas Porten till Arktis" 40 min.
Berättar om nationalparken Porten till Arktis ovan polcirkeln med en yta som 16 svenska Sarek. Tillsammans med 2 kamrater flög jag in till John-floden för att söka efter vargar. Vi flöt med gummibåt genom en opåverkad vildmark. I filmen visas också några glimtar från andra färder i samma park samt något om dess upptäckarhistoria.

"Kamchatka - fiskeland i öst" 40 min.
Filmen berättar om hur 8 svenskar redan 2003, begav sig ut på en fiskeresa med gummibåt på en av Kamchatkas floder för  att uppleva ett okänt fiskeland. Utfärd med helikopter och en gummibåtsfärd under 8-9 dagar. De fångar regnbågsöring, rödingar och Stilla havslax och möter några av Kamchatkas urinnevånare.

”Kamchatkafiske”.
En kortare film på 24 min som berättar om fiske på Opalafloden, en ödemarksflod i Kamchatka, i den östligaste delen av Sibirien borta vid datumlinjen.

”Alaskafiske” 25 min.
Ett collage som visar fiske i Alaska från stadsnära sportfiske, håvfiske och gummibåtsfärd med fiske i vildmark.

"Skogen - en kamrat" 28 min.
Under en tur till en abborrtjärn går tankar till möten med fåglar och djur i den norrbottniska skogen. Vad ska ske med det gröna livsrummet? Kommer vi fortsatt att ha möten med ugglor, tjädrar, orrar, eller får vi bara trampa runt i biologiskt utarmade plantageskogar i en framtid?

"Ensam bland svarta drakar"  25 min.
Om att uppleva tjäderlek i Norrbottnisk skog.

”Kootznoowoo - en regnskogsö i Alaska” 40 min.
Admirality-ön i syd-östra Alaska, ungefär stor som Gotland, är en bebodd av kring 500 indianer och tusen brunbjörnar. Där kan man uppleva ett biosfärområde som bevaras för att bibehålla balans mellan människor och djur.
Indianerna kallar ön för Kootzoowoo, vilket betyder ”Björnarnas fort”.

Prissättning för olika alternativ
Visning enstaka film på tex föreningsmöten eller bygdegård:
Visning enstaka film:   1500:- plus 6% moms..
Hel filmkväll  innebär tex att en film eller 2 kortare visas med inramning.
Därefter paus för tex fika
Avslutas med ytterligare en film
Hel filmkväll:  2000:- plus 6% moms.
Resekostnad ingår i Ovanåkers kommun.
Resa kan tillkomma för resor tex till andra kommuner i Gävleborg och beräknas från Ovanåkers kommungräns till visningsorten tur och retur utanför Ovanåker.
Milkostnad 25:- per mil inkl moms.
Jag har F-skatt.
Jag har visningsutrustning med uppspelningsapparat (tex DVD), ljudmixer, högtalare och mikrofon.
Om lokalen saknar filmduk kan jag medföra portabel filmduk 240 cm.
Jag kan behöva tillgång till lokalen före föreställning för att kunna ställa upp all utrustning.
Ett mindre bord behövs för att rymma uppspelningsmaskinerna nära duken eller i främre delen av salongen. Är det ljust ute kan ev åtgärder behövas för att mörka ner fönster.

Göran Emerius /Taigafilm
Åkergatan 14