Hjärnkoll 2023

Riksfinalen Hjärnkoll 2023

Tävlingen hölls i Sibeliussalen i Finlandshuset (Snickarbacken 4, nära Humlegården i Stockholm). I år samlades nitton lag från olika distrikt i landet till riksfinalen. Hälsingedistriktet representerades av Yvonne Berggren och Björn Störtebecker från Söderhamn och Åke Nyrén från Hudiksvall. Grundomgången bestod av 16 frågor. Betänketiden var 60 sekunder per fråga. På de korta sekunderna skulle lagen överlägga och skriva ned svaret på en papperslapp som hölls upp i luften och samlades in av funktionärer från Förbundet. Svaren rättades direkt och resultatet fördes in på dator. Härifrån gick 12 lag av de 19 vidare. Hälsingelaget gick vidare med 10 rätta svar. Utslagsomgången innehöll 8 frågor ytterligare. Poängen från dessa adderades till grundomgångens poäng. De 6 bästa lagen gick vidare till finalen. Vi gick vidare som sjätte och sista lag med 14 rätt totalt. Sedan serverades en god buffélunch med många små rätter och sallader. Efter lunch vidtog finalen och 16 nya, svåra frågor ställdes. Nu började man om på noll poäng. Till slut stod Örebrolaget som segrare med Skaraborg och Hälsingland på delad andra plats. Det blev utslagsfråga: Vilken fras på tre ord upprepas i The Moody Blues gamla låt ”Nights In White Satin” från 1967? Åke visste hur låten gick men kom inte fram till någon treordsfras. Yvonne klämde till med ”I love you” och då mindes Åke att det stämde. Vi lämnade in svaret medan Skaraborg inte kom på det. På så vis kom vi på silverplats. Prisutdelning följde med medaljer och ”goody bags” med diverse reklamprylar med SPF-logga. Dessutom penningpriser till respektive förening att användas till att rekrytera nya medlemmar. Läs mer via länken nedan och se bland annat vilka frågor vi fick.

Åke Nyrén.