Hjärnkoll, final 2022

Tävlingen hölls i Finlandshuset. och inleddes med fika.

I år hade Hälsingedistriktet ett lag med i tävlingen som samlat 19 lag från hela  landet.
Vårt lag bestod av Elisabet Goode och Yvonne Berglund från Söderhamn samt Åke Nyrén från Hudiksvall. Den gamle frågesportskämpen Kjell Viksten, Söderhamn, hade kollat med förbundet att det var OK att blanda deltagare från olika föreningar för egentligen ska alla i laget vara från samma förening.
Mästerskapet var uppdelat i Utslagstävlingen och Finalen.

Utslagstävlingen hade två etapper, först 16 frågor varefter 12 lag gick vidare, sedan 8 frågor där de sex bästa lagen gick vidare till final.
Frågorna var mycket blandade mellan olika aktuella ämnen och klassiska allmänbildningsfrågor. Betänketiden var 1 minut, sedan måste svaret vara skrivet på svarslappen.

Efter 16 frågor hade det ledande laget 14 poäng, tvåan 12 poäng och sedan flera lag, däribland vi, på 10 poäng. För att skilja på lagen med 9 poäng kom en extrafråga.

De 12 kvarvarande lagen fick nu 8 ytterligare frågor och poängen lades ihop med de tidigare resultaten.

Vi klarade 6 poäng i andra avdelningen och hamnade med våra 16 poäng på kvalplats och fick en extrafråga. Vad betyder det norska ordet "kempeveps"? Vi kunde det rätta svaret bålgeting och med detta kom vi till finalen.

Först serverades en god buffélunch med många rätter och sallader och därefter startade finalen med 16 nya frågor. Lagen var jämna, men till slut stod Göteborgslaget som vinnare med 14 rätt, följt av Värmland med 13.

Vi kämpade på och fick 11 rätt men detta räckte bara till 6:e och sista plats.

Vi var ändå nöjda med vår insats och att ha kommit till final.

Sedan vidtog prisutdelning och sedan fika, varefter vi skildes åt. Ett fint och välordnat arrangemang även om det kom protester mot några av frågorna.

Det visar hur noga man måste formulera frågorna för att undvika missförstånd och tvetydigheter.

Åke Nyrén