Ordförandens tankar

Här publicerar vi vår ordförandes månadsbrev. Breven informerar vad som varit och vad som kommer att ske i stora drag.

Månadsbrev

April-24. Tankar från en nyvald ordförande.
Det var med skräckblandad stolthet jag svarade ”ja” till valberedningens förfrågan. Att axla ansvaret efter tidigare ordförandes långa erfarenhet blir en utmaning men också ett spännande uppdrag. Förnyelse och modernisering var en uttalad önskan på mig som jag ödmjukt ska försöka åstadkomma tillsammans med styrelsen.

Men den förändring som behövs för att passa dagens seniorer - eller ”juniorer” som riksförbundet kallar de yngsta - måste också balanseras mot våra äldstas önskemål och behov. Det blir små steg i taget, det inser jag.

Vi har en bra upparbetad organisation med ansvariga samordnare för de olika aktiviteterna och många frivilliga ”medhjälpare” vilket är fantastiskt.
Återväxten bland de aktiva är dock något låg vilket gör det svårt att överlämna ansvar. Men här har initiativ tagits för att ”skola in” nya volontärer som vill vara aktiva. Bravo!

Riksförbundet huvuduppdrag: Föreningen uppfyller dessa i stort - men från mitt perspektiv kan Påverkansuppdraget förbättras, dvs jobba för bättre boende, transporter, ökat hemtjänstindex etc.

Jag har också som delmål att vi ska bli fler. Av Karlskogas ca 7000 personer som är över 65 år tillhör ca 11% vår förening. Nog skulle vi kunna nå 15%? Om alla vi som är med fungerar som goda ambassadörer och berättar om det roliga som händer och vilka fina förmåner som är kopplade till medlemskapet, så tror jag det är möjligt. Framtiden får visa vad det blir men jag ger järnet, det lovar jag. Vi ses i minglet. //Anna.