SPF informerar om bedrägerier.

SPF Seniorerna fick information om ur man skall skydda sig mot bedrägerier.

Polisman, Andreas Sjökvist från Värnamo Polisdistrikt gästade SPF Seniorerna Hestra på torsdagseftermiddagen när föreningen inledde det nya året med en tematräff.
Andreas gav en informativ bild om hur man skall skydda sig mot bedragare.  För att ge en bild av hur bedragare beter sig för att komma åt, framför allt pengar, visade han flera exempel på verkliga händelser. Förövarna opererar oftast två och tvår varav av den ena utför avledande samtal eller åtgärder med den andre passar på att tillgripa det de är ute efter. Uppmaningen är att alltid vara uppmärksam och aldrig lämna ut personliga uppgifter som personnummer eller kontonummer. Låt inte övertalas i telefon att göra snabba köp eller teckna snabba och lockande avtal. Be att få återkomma efter att tänkt igenom innebörden av samtalet. Grannsamverkan är också ett bra sätt att hålla tjuven borta men sprid inte till allmänhetan, eller via sociala media, om du planerat eventuella flerdagars utflykter. Han visade också statistik och diagram över utvecklingen av bedrägerier och inbrott och vilka grupper som särskilt drabbas och där finns den äldre befolkningen. Det var 51 nöjda medlemmar ur SPF som tog till sig informationen och varningarna. Ordförande Siwe Josefsson tackade Andreas för en bra information och avslutade träffen med pålysning av kommande aktiviteter med SPF.