Industribesök på Hestra Inredningar AB

Repotage
SPF Seniorerna Hestra på besök på Hestra Inredningar. Det blev ännu ett intressant industribesök för SPF Seniorerna när Hestra Inredningar tog emot och i en och en dryg timma guidade runt i lokalerna och avslutningsvis bjöd på kaffe med dopp. 60 medlemmar var på plats och fick i en inblick i hur dagens Hestra Inredningar ser ut, Hestras första fabrik som startade upp redan år 1900. Följande är saxat från Google. Året är 1900 och Natanael Petersson är på väg till prästgården i Hestra. Hans vagn är fullastad med möbler och luften är fylld vår och spänd förväntan. Prästen hade tidigare sett möblerna ta form i Natanaels verkstad. Men hur skulle de se ut på plats? Och hur skulle prästen reagera? Båda blir mycket nöjda och ryktet spred sig om Natanaels hantverksskicklighet. Kunderna började strömma in och N Peterssons Mekaniska Snickerifabrik ser dagens ljus samma år. Man kan ju fundera över om Natanael kunde tänka sig hur hans initiativ till att starta en möbelfabrik skulle få den utveckling som Hestra Inredningar i dag är. VD Johan Petersson är nu fjärde generationen som driver företaget. Det var imponerande att få se fabriken invändigt med fina, ljusa, trevliga och miljövänliga lokaler. Mest imponerade var nog mängden av lagerhyllor med tusentals detaljer som ingår i tillverkning i såväl Hestra som hos legotillverkare i närområdet. För visningen svarade VD Johan Petersson och produktionschef Niclas Spets. Föreningens tack för visning och kaffe framfördes av föreningens sekreterare, Jörgen Persson.