Kulturvandring Äspås

Lyckade kulturvandringar med SPF, Hestra.Det blev två lyckade arrangemang med kulturvandring, den första till Kykobol och Hembygdsgården, och den andra till Äspås. Lars-Erik Petterson har varit guide och vid vandringen till Kyrkobol gjordes först ett besök vid Gislaveds kommuns största träd en lind som har en höjd av 22 meter och en omkrets av 6,29 meter.Därefter intogs medhavd fika i Församlingshemmet, beroende på regnvädret fick man flytta in, och där berättade Lars-Erik om den gamla kyrkskolans tillkomst för att nu tillhöra Hestra Hembygdsförening. Det gavs också tillfälle att gå in och ta del av gamla föremål och den skolsal som står orörd sedan hösten 1949.17 medlemmar var med trots regnvädret.Den andra promenaden gick till Äspås och då var 30 medlemmar på plats i ett härligt och vår-vackert väder och fick lyssna till ett kåseri om Äspås då och nu. Intressant och uppskattat. Det var en backig promenad på dryga 6 km varför några passat på att sig upp till Äspås med bil.Då temat varit stora träd så hölls kaffe pausen i anslutning till en ståtlig alm på Västergården.Vid båda tillfällen lottades 5 böcker ut, en bok utgiven av Gislaveds kommun med namnet ”Jätteträd i Gislaveds kommun”.Den tredje och avslutande vandringen, sker nästa vecka, och utgår från Isaberg Golfklubbs parkering där Halvard Nilsson inleder med att berätta om Nissafors Bruks industrihistoria varefter vandringen går via golfbaneleden över Ettö med stopp om ytterligare historik om gammal historia.Har du som medlem någon bekant som inte ännu inte är medlem, bjud med henne eller honom till Våra aktiviteter.

• Ståtlig alm på Västergården.
  • Lars-Erik berättar
  • Njuter av fikat
  • Gänget som startade i Hestra
  • Lars-Erik väntar på gänget som promenera
  • Ståtlig alm på Västergården.
  • Lars-Erik berättar
  • Njuter av fikat