Bedrägerier mot äldre 2 februari

Webbinarium om hur du kan skydda dig mot bedrägerier.
SPF Seniorerna Hestra valde att, via storbild i Medborgarhuset, bjuda in medlemmarna till SPF:s Webbinarium om hur du kan skydda dig mot bedrägerier.
Styrelsen i föreningen såg det som en möjlighet för medlemmarna att lättare ta till sig informationen istället för att koppla upp sig på egen telefon eller dator. Denna gång handlade det om hur man skall undvika att drabbas av bedrägerier. Lotta Mauritzon, brottsförebyggare och Nationell samordnare vid Nationellt bedrägericentrum, visade exempel på olika typer av bedrägerier och vilka som sticker ut just nu, om hur vi kan skydda oss mot bedrägerier, samt vad vi ska göra om man misstänker att blivit drabbad av bedrägerier eller bedrägeriförsök. Hon nämnde också vikten av att rapport till polisen om man utsatts för bedrägeriförsök så att polismyndigheten och politikerna får en någorlunda säker statistik och kan skapa mönster för att stoppa fortsatt brottsverksamhet. Till träffen kom 43 medlemmar som utöver en kopp kaffe med lite tilltugg också fick tips och råd som kan komma till nytta när någon försöka lura sig till pengar.