Glad midsommar önskar förbundsordförande Eva Eriksson

Jag vill önska er alla medlemmar en glad och varm midsommarhelg. Tack för ert arbete över hela landet och tack för den kärlek och omtanke ni sprider till era medmänniskor i dessa svåra tider.

I fredags höll vi den första digitala delen av kongressen 2020. Jag vill börja med att tacka för förtroendet att leda SPF Seniorerna under ytterligare en period, det är ett fantastiskt uppdrag. Jag är stolt och glad över allt arbete som läggs ner för att förbättra vardagen och livet för seniorer runt om i landet.

Vi syns i media och påverkar beslutsfattare om läkemedel, pensioner, äldreomsorg och vård, bostäder och digital inkludering. I distrikt och föreningar görs mycket värdefullt arbete – granskning av äldrepolitiska frågor samt arbetet i kommunala och regionala pensionärsråd, och sociala aktiviteter som fikaträffar, boule och kurser liksom insatser mot ensamhet.

Allt detta ska vi fortsätta göra men med än mer kraft och beslutsamhet än tidigare. Vi som seniororganisation behövs mer än någonsin. Vi har under lång tid pekat på bristerna i äldreomsorgen, tänk om beslutsfattarna kunde lyssna lite mer på oss som har erfarenhet och klokskap – då hade det inte behövts en pandemi för att samhället skulle vakna och nu ge oss rätt. Forskare, läkare och personal instämmer i det vi har fört och fortsätter föra fram. Vi ska känna oss stolta, men inte nöjda, över det vi gjort hittills.

Den kommande tiden ska vi arbeta för en värdig äldreomsorg med kvalitet och medicinsk kompetens, högre pensioner, tryggare vård, en bättre bostadsmarknad och ett samhälle med seniorrespekt.

Men vi ska också komma ihåg att fortsätta stötta och bry oss om varandra. När naturen nu står i blom, humlorna surrar och luften fylls av fågelkvitter kan vi passa på att njuta och umgås utomhus. Det ger kraft, glädje, inspiration och fina minnen. Håll avstånd och använd sunt förnuft – träffa familj och vänner utomhus, gå en promenad med en mindre grupp i föreningen eller någon annan riskfri aktivitet.

Eva Eriksson
förbundsordförande SPF Seniorerna